Urtopia Carbon 1 Pro specificaties
Gewicht: 37 pond
Motor: Aangepaste achternaaf 350 watt, 45 Nm koppel
Batterij: 352,8Wh verwijderbare Samsung Li-ion
Maximale assistentiesnelheid: 25 mph
Maximaal bereik: 80 mijl
Aandrijflijn: Shimano 8-speed achteraandrijving
Het komt niet vaak voor dat je een elektrische fiets als de Urtopia Carbon 1 Pro tegenkomt, die zo moeiteloos functionaliteit, kracht en stijl combineert tot een indrukwekkend veelzijdige e-racefiets, comfortabel voor langere ritten en ontspannen ritten.
Zoals veel van de beste elektrische fietsen, verbergt de Carbon 1 Pro zijn gemotoriseerde en slimme functies in een slank, elegant, opvallend frame. En hij gaat vakkundig om met verschillende terreinen, van vlakke wegen en kleine heuvels tot drukke straten en rustige parken.
De 350W motor is niet bepaald pittig en biedt ook geen volledige e-throttle, maar ik vond het een perfecte aanvulling op het lichtgewicht ontwerp van de fiets, en leverde voldoende snelheid, acceleratie en vertrouwen tijdens al mijn ritten. Maar is het de juiste e-bike voor jouw behoeften? Hier is hoe hij zich verhoudt.
Urtopia Carbon 1 Pro review: prijs en beschikbaarheid
De Urtopia Carbon 1 Pro is verkrijgbaar in de winkel van het bedrijf voor $ 2.999. Urtopia heeft echter soms een uitverkoop, waarbij de prijs daalt tot $ 2.499, waardoor u $ 500 bespaart op de gebruikelijke verkoopprijs. Maar zelfs voor de hogere prijs is de prijs concurrerend voor een e-bike van koolstofvezel met deze specificaties.
Als je hem vergelijkt met andere e-bikes van koolstofvezel, zoals de Ride1Up CF RACER1, weegt de Carbon 1 Pro ongeveer 9 pond meer en kost hij ongeveer $ 500 meer. Hij biedt echter een krachtigere motor, een verwijderbare batterij en bijna twee keer zoveel bereik.
Hoewel $2.999 een aanzienlijke investering is, valt de Urtopia Carbon 1 Pro op in zijn categorie. Het lichtgewicht ontwerp, slimme functies en indrukwekkende bereik rechtvaardigen de prijs, vooral voor forenzen in de stad die op zoek zijn naar een betrouwbare en stijlvolle rit.
Urtopia Carbon 1 Pro review: ontwerp
(Afbeelding tegoed: Future)
Het carbonvezelframe van de Urtopia Carbon 1 Pro is natuurlijk een belangrijk hoogtepunt, waardoor de fiets ongelooflijk licht is met slechts 37 lbs, wat hem perfect maakt voor woon-werkverkeer in de stad. Ik heb hem een paar keer op de proef gesteld door hem meerdere trappen op te dragen toen ik een kortere weg naar de Willis Ave Bridge of de metro nam.
Vanwege zijn formaat kan de fiets nog steeds wat lastig op te tillen zijn, en op regenachtige dagen koos ik er vaak voor om hem de trap op of af te rollen zodat ik niet uitgleed. Een groter nadeel van de koolstofvezelconstructie is dat hij snel slijtplekken en deuken vertoont.
Mijn crèmekleurige model, hoewel opvallend, vertoonde al snel slijtage. De andere kleuroptie (matzwart) zou deze imperfecties beter kunnen verbergen, dus dat is misschien iets om te overwegen. Ondanks dit, geef ik nog steeds de voorkeur aan het meer in het oog springende wit.
(Afbeelding tegoed: Future)
Over in het oog springend gesproken, vergelijkbaar met zijn voorganger, heeft het frame van de 1 Pro een bijna bliksemschichtachtige uitsparing. Het frame is vrij van lasnaden en met zijn afgevlakte hoeken ziet alles er zeer premium en futuristisch uit.
Het is één ding voor mij om te denken dat een fiets er goed uitziet, maar als ik tijdens mijn testritten (tot nu toe drie!) door willekeurige mensen word aangehouden en gecomplimenteerd, is dat een ander. Maar het is niet alleen het uiterlijk dat dit een uitstekende e-bike maakt.
De Urtopia Carbon 1 Pro zit boordevol slimme functies en beveiliging. Hij wordt geleverd met een eSIM met 4G (gratis connectiviteit voor een jaar), Bluetooth en GPS, allemaal aangestuurd door een nogal vreemd uitziend scherm en een bijbehorende smartphone-app.
In eerste instantie ziet het matrix dot display er erg strak uit. Standaard toont het uw energiemodus, snelheid en batterijniveau. Het is groot en gemakkelijk leesbaar in zonlicht, maar omdat het alleen grote stippen kan gebruiken om tekst of vormen te maken, voelt het grote display onderbenut aan.
(Afbeelding tegoed: Future)
Er is meer dan genoeg ruimte om meer statistieken tegelijk op het scherm weer te geven, zoals gemiddelde snelheid, topsnelheid en ritduur. Hoewel je je smartphone kunt koppelen voor turn-by-turn-aanwijzingen, vond ik het vaak makkelijker om de kaart van mijn telefoon te volgen, vooral in de vaak onbetrouwbare GPS-zones van NYC.
Een zorg met dit display is de waterbestendigheid. Mijn Urtopia Chord elektrische fiets ontwikkelde condensatie onder een hoek van het display, wat nooit meer wegging. Hoewel de Carbon 1 Pro geen problemen heeft vertoond na een paar ritten in de regen, veeg ik hem altijd grondig af als ik thuiskom om soortgelijke problemen te voorkomen.
De ingebouwde Bluetooth-luidspreker is echter behoorlijk teleurstellend. Hij klinkt blikkerig en gedempt, zelfs als hij stilstaat. Voor betere audio zou ik een budget-Bluetooth-luidspreker aanraden, zoals de JBL Go 4.
Hoewel ik niet iemand ben die zijn muziek hard zet tijdens het rijden, vind ik de onvermijdelijke geluidssignalen en belletjes die de fiets maakt bij het aan-/uitzetten of het wisselen van de vermogensstanden echt storend. Ze voelen cheesy aan en trekken ongewenste aandacht naar een verder stealthy en premium-gevoel fiets.
Urtopia Carbon 1 Pro review: prestaties
(Afbeelding tegoed: Future)
De Urtopia Carbon 1 Pro voelt opmerkelijk soepel aan, dankzij de “intelligent algorithm” torque sensor. De vermogensafgifte in alle modi is naadloos en past zich perfect aan hoe hard of snel je trapt.
Het past het vermogen naadloos aan, wat vooral merkbaar is op hellingen waar de motor de ondersteuning opvoert en het rustiger aan doet op vlakke wegen. In tegenstelling tot veel e-bikes, moedigt de Carbon 1 Pro actief schakelen en vermogensmodusaanpassingen aan voor een op maat gemaakte rijervaring.
De motor voelt eerder complementair dan overweldigend. Het vermijdt de schokkerige aan-uit-kracht die je bij andere e-bikes ervaart en is een ander voorbeeld van hoe goed de 1 Pro is ontworpen.
(Afbeelding tegoed: Future)
Voor een van mijn tests nam ik de Carbon 1 Pro mee op een rit van ruim 32 kilometer door New York. De rit begon in de South Bronx en ging over de Willis Avenue Bridge, door Central Park, naar Times Square en langs de Hudson River naar Pier 40.
De rit bestond uit een mix van vlakke wegen, kleine heuvels, chaotisch verkeer en serene parklussen. De fiets kon elk segment goed aan, maar blonk vooral uit in meer ontspannen omgevingen zoals Central Park en het Hudson River-pad.
Meekomen met het verkeer was niet zo moeiteloos, omdat de fiets niet bijzonder snel is bij het starten en ook niet echt ontworpen is om 20 mph te handhaven. Voor stop-and-go verkeer en het slingeren tussen auto's, kon ik ermee bijhouden en zelfs wat files omzeilen, maar voor langere stukken tussen verkeerslichten, verlangde ik naar een krachtigere motor die gemakkelijker hogere snelheden kon handhaven.
(Afbeelding tegoed: Future)
Maar de hydraulische schijfremmen met dubbele zuigers voor en achter waren effectief in onvoorspelbaar verkeer. Van auto's die plotselinge bochten voor me maakten, en voetgangers die overstaken waar ze dat niet zouden moeten doen, tot willekeurige obstakels op het fietspad, de remmen hielden me consequent veilig voor botsingen.
Het meest geruststellende was dat de fiets tijdens de regenachtige terugrit van Pier 40 nog steeds stabiel aanvoelde, ondanks de natte omstandigheden. Ook de remmen functioneerden betrouwbaar, zelfs in de hevige regenbuien terwijl ik 16 kilometer naar huis racete.
Maar over het algemeen is de Carbon 1 Pro het meest geschikt voor asfalt. Er zit geen vering in, waardoor hij minder comfortabel is dan ik had gewild tijdens het rijden over de afbrokkelende wegen van de stad.
De iets bredere 700 x 40C banden kunnen overweg met gladde grind- of zandpaden, maar je kunt overwegen om de voorvork te upgraden als je van plan bent om dat vaak te doen. Ook is de standaard stoel niet de meest zachte, wat vooral opviel toen ik een zware rugzak droeg op mijn langere reizen, dus die ga ik waarschijnlijk binnenkort vervangen.
Urtopia Carbon 1 Pro review: veiligheidsfuncties
(Afbeelding tegoed: Future)
De beveiligingsfuncties zijn een mix van praktisch en theoretisch. In NYC kunnen zelfs de beste fietssloten geen veiligheid garanderen tegen vastberaden dieven. Ik zou deze dure fiets niet lang onbeheerd achterlaten, zelfs niet op slot.
De meegeleverde GPS-tracking die afhankelijk is van het 4G e-sim-abonnement helpt je echter om je fiets in de gaten te houden of te lokaliseren met de app. Ik heb het een paar keer gebruikt toen ik was vergeten waar ik hem in Central Park had geparkeerd, maar dit werkt alleen als je de batterij erin laat zitten.
De vingerafdruksensor is overgenomen van het originele model en wordt gebruikt om de fiets aan te zetten en de beveiliging uit te schakelen. Is dit niet het geval, dan gaat het alarm af als de fiets zonder toestemming wordt verplaatst.
Net als bij het origineel is de gevoeligheid van het alarm in mijn tests wisselvallig en is het absoluut meer een laatste redmiddel. Het zal een serieuze dief waarschijnlijk niet afschrikken, maar het kan handig zijn als je in de buurt bent en snel kunt reageren.
Urtopia Carbon 1 Pro review: batterijduur
(Afbeelding tegoed: Future)
De verwijderbare Samsung-batterij van 352,8 Wh levert een geclaimd bereik van maximaal 80 mijl. In tegenstelling tot sommige zwaardere e-bikes, die afhankelijk zijn van grotere motoren en batterijen, lijkt de Carbon 1 Pro veel consistenter te zijn met zijn batterijschatting.
De fiets heeft geen last van significante batterijdips na lange sessies van snel trappen of het beklimmen van steilere heuvels, waarschijnlijk omdat de motor minder hard hoeft te werken dankzij de gewichtsbesparing. In mijn tests haalde ik een bereik van 65-70 mijl bij gebruik van een mix van de vermogensmodi, waaronder enkele zonder e-assistentie.
Een klein nadeel is echter de batterij-indicator op het matrixdisplay. Deze toont alleen een batterijbalk die één van de vier niveaus kan weergeven. Hierdoor is het lastig om het exacte batterijpercentage tijdens de rit bij te houden.
Moet je de Urtopia Carbon 1 Pro kopen?
De Urtopia Carbon 1 Pro onderscheidt zich als een van de beste allround racefietsen die er zijn. Hij biedt een uitstekende balans tussen kracht, stijl en bruikbaarheid, terwijl het een van de lichtste opties is die je vandaag de dag kunt krijgen voor minder dan $ 3.000.
Maar als je iets minder wilt uitgeven, is het de moeite waard om de Ride1Up Roaster V2 te overwegen. Voor ongeveer $ 1.000 krijg je een elektrische fiets die een vergelijkbare snelheid kan halen in een meer traditioneel pedaalfietsontwerp, maar het bereik is slechts 13 mijl, dus het werkt alleen voor korte ritten.
Ondertussen is de Charge Bikes City een interessant alternatief voor de Urtopia Carbon 1 Pro. Het bereik en de topsnelheid zijn iets minder, maar hij is ook ongeveer de helft goedkoper. Bovendien is het stuur inklapbaar voor eenvoudigere opslag op het werk of thuis.