Tapo C120 hybride camera review: een 2K beveiligingscamera voor minder

Dimensies: 2 x 2 inch
Oplossing: 1440p met kleurennachtzicht
Gezichtsveld: 120º
Persoons-/pakket-/voertuigdetectie: Ja
Draadloze: 802.11b/g/n 2,4 GHz wifi
Werkt met: Tapo-app, Amazon Alexa, Google Home, SmartThings en IFTT

De Tapo C120 van TP-Link heeft tot doel de beste beveiligingscamera's serieus waar voor hun geld te geven. De Tapo C120 kan niet alleen zowel binnen als buiten worden gebruikt, maar heeft ook een scherpe 2K-resolutie en een magnetische basis. Hierdoor kunt u de camera eenvoudig en snel monteren en demonteren. Als dat nog niet genoeg is, doet het dit allemaal terwijl het gratis geavanceerde AI-functies en lokale video-opslag biedt.

Dus is deze camera de vraagprijs van $ 39 waard of is het te mooi om waar te zijn? Lees verder om te zien hoe het zich verhoudt tot onze lijst met de beste beveiligingscamera's voor thuis, evenals duurdere abonnementsvrije camera's van Eufy.

Tapo C120: Prijs en beschikbaarheid

De Tapo C120 werd uitgebracht op 13 november 2023 en kost $ 39,99.

Dat is qua prijs vergelijkbaar met de Wyze Cam v4 ($ 35, Amazon), onze favoriete budgetcamera die ook zowel binnen als buiten werkt. Het model van Wyze biedt echter geen AI-gebeurtenisidentificatie en beperkt meldingen tot eens per vijf minuten als u niet voor het abonnement betaalt.

Tapo C120: Ontwerp

De ronde kop en de relatief dikke basis van de Tapo (2,6 x 3,1 x 4,1 inch) zijn ongeveer zo groot als een vroege webcam. Deze ronde kop kan draaien op de uitschuifbare magnetische basis. Plaats de camera gewoon op een vlak oppervlak om hem rechtop te zetten, of plak de onderkant van de basis tegen een metalen oppervlak zoals een koelkast of een hoekbalk van uw muur om hem direct en zonder hardware te monteren. Je kunt de bovenkant vrij kantelen en draaien om de perfecte hoek te krijgen, maar hij kan niet uit zichzelf bewegen, zoals bij de Eufy Cam S350

(Afbeelding: Overcomputers)

Door een Tapo C120-camera aan een ruimte toe te voegen, krijgt u een nieuwe set ogen, een bewegingsgeactiveerde spotlight, een alarmsirene en een communicatiepunt, allemaal in één apparaat. In het midden van de camera zit de lens met de microfoon er direct onder voor tweerichtingsgesprekken. Aan elke kant van de lens zitten twee witte ledlampjes die het spotlightsysteem vormen. Draai de camera zijwaarts om een ​​MicroSD-kaartsleuf en resetknop te vinden. Draai hem naar achteren en er is een luidsprekersysteem en USB-C-poort voor stroom.

Tapo C120: Beeld- en audioprestaties

In mijn ervaring is een 2K-resolutie de ideale resolutie voor beveiligingscamera's. De C120 legt alle kleine details vast, zoals de scheuren die de stenen in mijn tuin verdelen of tekst van een doos of een shirt, beter dan een 1080p-camera. En je gebruikt niet zo veel bandbreedte als 4K-beveiligingscamera's, dus zelfs op een oudere router kan hij nog steeds vloeiende beelden leveren.

Tapo C120 toont achtertuinzwembad overdag

(Afbeelding tegoed: Future)

Overdag deed de C120 uitstekend werk door het licht in evenwicht te brengen, zodat er geen details verloren gingen of het helderheidsniveau uitbarstte als de zon opkwam. Ik was onder de indruk van de manier waarop het kleurvariaties vastlegde, of het nu in de tinten van een shirt was (denk aan robijnrood versus fluorescerend roze) of de plons tussen stervende bruine bladeren en weelderig groene bladeren in een struik. Hoewel gezichten er soms gladder uit konden zien in vergelijking met de Wyze Cam v4, was het beeld van de Tapo over het algemeen scherper en minder vervaagd.

Tapo C120 toont achtertuin bij nacht

(Afbeelding tegoed: Future)

De ingebouwde schijnwerpers maken ook kleurennachtzicht mogelijk, waarmee u gemakkelijk tinten kunt onderscheiden vanaf meer dan 15 voet afstand. De C120 is gevoelig genoeg om snel een passerend dier of indringers op te pikken en binnen twee seconden meldingen naar uw telefoon te sturen.

Tapo C120 binnenshuis 's nachts

(Afbeelding tegoed: Future)

Hoewel de twee witte LED's niet de helderste dekking bieden, zien ze er geweldig uit op de camera en leggen ze de algemene details van je video's in het donker vast. De Wyze voelt zich echter veiliger als buitencamera om misdaden af ​​te schrikken, omdat de spotlight helderder en luider is met zijn sirene.

Man werkt overdag op bank

(Afbeelding tegoed: Future)

Ik vind het geweldig dat Tapo-camera's fungeren als een telefoon voor tweerichtingsgesprekken die niet push-to-talkie zijn zoals een walkietalkie. Deze uitstekende eigenschap wordt echter belemmerd door het feit dat de microfoon niet de schoonste audio vastlegt. Ik kon zinnen onderscheiden, maar spraak klinkt consequent afgekapt, alsof er een soort ruisonderdrukkingsfilter over de audio zit.

Tapo C120: Toepassing

De Tapo-app is ontworpen om meerdere smarthome-apparaten van TP-Link te beheren, waaronder slimme stekkers, robotstofzuigers en sensoren. Het is handig voor mij als iemand die een paar Tapo (voorheen Kasa) slimme stekkers en lampen heeft, omdat ik gemakkelijk vanaf één plek toegang heb tot hun stroombediening. Maar als je niet in het Tapo-ecosysteem zit, kan het een beetje saai worden. Een treffend voorbeeld van deze onnodige interface-pluisjes is het tabblad 'Vacuüms' aan de onderkant dat waardevolle ruimte in beslag neemt als je niet in het bezit bent van een van de robotstofzuigers van het merk.

Het tabblad Start is het eerste van vijf waar u uw apparaten als widgets kunt zien of nieuwe kunt toevoegen. Ik vind het niet leuk dat je geen screenshot of feed van de camera kunt zien vanaf het tabblad Home – je moet rechtstreeks op het cartooncamerapictogram tikken om een ​​liveweergave te openen. Er is een bovenste functiebalk die onder de video loopt, met snelle bedieningselementen voor schermafbeeldingen, opnames en audio binnen handbereik. Daaronder bevindt zich een raster waar u ook handmatig de licht-, alarm- en privacymodus kunt bedienen.

(Afbeelding tegoed: Future)

Onderaan vindt u het afspelen van recente gebeurtenissen op volgorde en ze zijn met slechts één tik te downloaden. Schermafbeeldingen van deze clips maken is net zo eenvoudig als het tikken op een knop in de afspeelbalk. Bij andere camera's kun je alleen livebeelden screenshots maken, wat vervelend is. Met het instellingentandwiel in de rechterbovenhoek kun je dieper ingaan op het aanpassen van de camera met detectiegevoeligheid en privacyzones. Je rekt eenvoudigweg een rechthoek uit over gebieden waarvan je niet wilt dat de camera ze ziet, om ze zwart te maken. Het is eenvoudig om deze zones te creëren en u kunt meerdere delen van uw ruimte blokkeren.

Op het tweede tabblad genaamd “Camera's” kunt u een stilstaand beeld van de weergave van uw camera zien en de detectiemodi Thuis en Afwezig instellen. Deze widgets zijn precies wat ik zou willen zien op het tabblad Huis, zodat ik even snel naar mijn tuin kan kijken en vervolgens een slim licht kan uitschakelen. In plaats daarvan moet ik irritant eerst op de camera klikken of deze categorie openen om de gedetecteerde activiteit te zien.

In het gedeelte 'Slim' kunt u automatiseringen plannen, snelkoppelingen maken en voorgestelde routines bekijken. Op het vijfde en laatste tabblad ‘Ik’ kun je instellingen aanpassen, zoals je meldingsvoorkeuren, je Tapo koppelen aan slimme platforms van derden (Alexa, Google Home, SmartThings en IFTTT), en aangepaste widgets maken die je op je telefoon kunt plaatsen. startscherm van de telefoon.

Tapo C120: Slim huis

De slimme Kasa-apparaten van TP-Link maakten het plannen van uw gadgets en het creëren van automatiseringen ongelooflijk eenvoudig. Tapo evolueert hierop verder, zodat je een routine kunt creëren waarbij al je camera's aangaan als je het huis verlaat en uit gaan als je aankomt. Of u kunt aangesloten slimme stekkers zo instellen dat ze worden ingeschakeld wanneer de camera beweging detecteert. Als ik thuiskom, detecteert de Tapo mijn beweging en schakelt de slimme stekker in die op mijn woonkamerlamp is aangesloten, zodat ik door licht wordt begroet als ik door de deur loop.

Tapo C120-camerafeed verscheen op Echo Show 15

(Afbeelding: Overcomputers)

Tapo speelt leuk met de beste smart home-apparaten die werken met zowel de Alexa- als de Google-platforms. De live videofeed en bedieningselementen zijn toegankelijk vanaf slimme schermen, terwijl aankondigingen van bewegingsdetectie kunnen worden gedaan via slimme luidsprekers. U kunt ook spraakopdrachten gebruiken om de camera te bedienen, bijvoorbeeld wanneer u deze wilt uitschakelen. Hoewel het HomeKit niet ondersteunt, kun je Apple Shortcuts gebruiken om Siri het in of uit te laten schakelen.

Tapo C120: Abonnementskosten

Tapo onderscheidt zich van de rest van de beste huisbeveiligingscamera's omdat het de nuttigste huisbeveiligingsfuncties, zoals intelligente AI-waarschuwingen en video-opnamegeschiedenis, niet achter een maandelijks abonnementsgeld vergrendelt. U betaalt slechts één keer $ 39 vooraf voor de hardware. Plaats een MicroSD-kaart en je krijgt gratis een scherpe 2K-resolutie met een brede dekking van 120 graden, lokale video-opslag en ingebouwde AI voor het volgen van onderwerpen en geluidsdetectie.

Dat slaat Wyze echt de wind uit de zeilen, aangezien dat bedrijf er vrolijk mee pronkt dat je geen abonnement nodig hebt voor hun lokale opslag. Hoewel dat waar is, brengt Wyze je kosten in rekening om hun camera's te “verbeteren” met AI-detectie en meer constante detectiemeldingen. Op de gratis versie van dat bedrijf krijg je slechts één melding per vijf minuten vanwege een kunstmatig opgelegde afkoeling.

Terwijl Tapo wel zijn eigen maandelijkse Tapo Care-abonnement aanbiedt ($ 3,49 voor een enkele camera of $ 11 voor een onbeperkt aantal camera's), dat uitsluitend bedoeld is voor cloudopslag en frivole voordelen zoals uitgebreide meldingen met een foto van een evenement. Het is niet de bedoeling u te overtuigen van wat als een kernfunctie zou worden beschouwd, wat zeer op prijs wordt gesteld. Eufy biedt een 2K-camera van $ 55 aan waarvoor ook geen abonnement vereist is voor deze AI-verbeteringen, maar deze werkt alleen binnenshuis en heeft geen nachtzicht in kleur.

Tapo C120 beveiligingscamera zit op metalen oppervlak

(Afbeelding: Overcomputers)

Tapo C120: Uitspraak

In een wereld waar de toch al dure hardware van Arlo, Nest en Ring vereist dat je een terugkerend abonnement betaalt om je clips überhaupt op te slaan, zijn abonnementsvrije camera's zoals die van Tapo en Wyze een uitkomst. Je plaatst gewoon een goedkope MicroSD-kaart in hun behuizing voor lokale opslag, direct uit de doos.

Voor $ 39 overtreft de Tapo C120 zijn gewicht met een rijke 2K-resolutie en gratis AI-gebeurtenisdetectie die niet alleen zijn budgetrivaal Wyze overtreft, maar ook enkele van de beste beveiligingscamera's die we hebben getest voor een fractie van de prijs. Dat is naast het feit dat het deel uitmaakt van een uitstekend smart home-ecosysteem voor het uitvoeren van goed uitgevoerde verlichting en omgevingsautomatiseringen.

Als ik één verandering zou kunnen maken, zou ik de app meer aanpasbaar maken. Ik ben geen fan van hoe de app omgaat met de tabbladcategorieën, want het zou fijn zijn als ik de sectie 'Vacuums' kon vervangen door een andere kernfunctionaliteit, zoals de videotijdlijn. Bovendien is de middelmatige audio teleurstellend als je zulke natuurlijke gesprekken met de camera kunt voeren. Over het algemeen is het echter een betrouwbare optie die ik ten zeerste aanbeveel als de beste budgetcamera voor degenen die geen abonnement willen betalen.