Star Wars Outlaws recensie: Specificaties
Platformen: PC, PlayStation 5 (beoordeeld), Xbox Series X en Series S
Prijs: $69
Releasedatum: 30 augustus 2024
Genre: Actie-avontuur
Toen ik een jonge jongen was, hadden de meeste andere kinderen al te typische aspiraties voor hun toekomst, met beroepen als brandweerman, zanger, professioneel atleet en af en toe een ingenieur. Ik? Ik wilde Han Solo worden toen ik groot was. Nu, bijna twintig jaar later, heb ik eindelijk de kans om mijn kinderdromen waar te maken in het steeds uitgebreidere en adembenemende avontuur dat Ubisoft's Star Wars Outlaws is.
Het is geen geheim dat de Star Wars IP momenteel in puin ligt. De recente annulering van Star Wars: Acolyte zegt veel over de franchise en het heeft duidelijk een grote overwinning nodig om de emmer vol bouten waarin het worstelt weer recht te trekken. Gelukkig voor ons fans levert Star Wars Outlaws in overvloed, met een steeds bloeiend ecosysteem van werelden die echt levend aanvoelen, tegen de achtergrond van een sterrenstelsel dat wankelt in de schaduw van het Empire.
Jij neemt de teugels in handen als Kay Vess — niet helemaal de Han Solo van mijn jeugd, maar ze heeft haar eigen stijl en humor die het verhaal opvrolijkt met soortgelijke schokken van luchtigheid. Het helpt dat Kay, net als haar schurkachtige tegenhanger, ook een buitenaards wezen aan haar zijde heeft in de schattige en onverschrokken Nix, een fretachtig wezen genaamd een Merqaal.
Uitgestrekt over de buitenste rand, op de vlucht voor een gevaarlijke misdaadheer, nemen Kay en Nix alles behalve een klein deel van het sterrenstelsel over, en helpen ze mensen als het Pyke-syndicaat, de Hutt-clan, Crimson Dawn en meer in de criminele onderwereld in een zoektocht naar vrijheid. In navolging van The Empire Strikes Back, ziet Outlaws een sterrenstelsel op het hoogtepunt van de heerschappij van het Keizerrijk, wat fascinerende niveaus van complicaties aan het verhaal toevoegt.
Van de halsbrekende Grand Theft Auto-achtige overvallen tot de ruimtegebaseerde voertuiggevechten, Star Wars Outlaws is van een heel ander niveau en levert veel en meer van een beloofd open-world avontuur in een sterrenstelsel ver, ver weg. Ondanks enkele misstappen en technische misstappen, is de nieuwste ervaring van ontwikkelaar Massive Entertainment van een vorm en klasse die moeilijk te evenaren is — maar zelfs na meer dan 20 uur speeltijd wil ik nog steeds zoveel meer.
(Afbeelding tegoed: Future)
Star Wars Outlaws: de basis
Wat is het? Star Wars Outlaws is een ruimteavontuur waarin je als Kay Vess door de buitenste ring van het heelal reist en je nieuwe plek in het heelal veiligstelt door te werken voor de Hutts, Crimson Dawn en Pyke Syndicate.Voor wie is het bedoeld? Voor Star Wars-fans en liefhebbers van avontuur. Met vier werelden om te bezoeken en enorme ruimtegebieden om te verkennen, is er een hoop variatie om jezelf in te verliezen en een hoop geweldige verzamelobjecten om te vinden.Wat is de prijs? Star Wars Outlaws is verkrijgbaar voor $ 69 bij verschillende retailers, maar de Ultimate Edition is ook te koop voor $ 129. Ubisoft heeft ook een maandelijks betalingsplan beschikbaar voor $ 18 per maand met een Ubisoft+-lidmaatschap.Welke andere games heeft de ontwikkelaar gemaakt? Massive Entertainment is verantwoordelijk voor topgames zoals Tom Clancy's The Division, Far Cry 3 en het recentere Avatar: Frontiers of Pandora.Op welke spellen lijkt dit? Star Wars Outlaws is geïnspireerd op PlayStation's Uncharted-serie. Gezien het “outlaws”-karakter, heeft het ook overeenkomsten met Rockstar's Red Dead Redemption II. Er zijn ook parallellen met EA's Jedi Survivor-serie.
Daar ergens
Star Wars Outlaws begint met een banketfeest waarbij de leiders van de grootste criminele organisaties in het heelal bijeenkomen. Maar je krijgt nauwelijks adem voordat iedereen behalve één nog leeft en aan tafel zit. De raadselachtige misdaadheer Sliro zweeft op de achtergrond van het verhaal en voegt brandstof toe aan je zoektocht om een belangrijke positie in de onderwereld te verwerven.
Outlaws excelleert in het onderdompelen in deze legendarische wereld, die zich afspeelt in het originele tijdperk tussen Empire Strikes Back en Return of the Jedi. Als zodanig is het Empire misschien wel op het toppunt van zijn kunnen, maar dat geldt ook voor de vele facties die de criminele onderwereld van Star Wars vormen.
Als outlaw Kay Vess is het in je eigen belang om een goede reputatie te behouden bij deze organisaties. Als je een slechte, matige of nog slechtere reputatie hebt bij de Crimson Dawn, mag je geen van hun territoria betreden. Hetzelfde geldt voor andere facties. Daarom kun je niet landen in bepaalde havens of deelnemen aan bepaalde zijmissies. Dit voegt een mooi niveau van variatie en immersie toe aan het spel.
Na je vertrek uit Cantobite, de thuisplaneet van Vess, beland je op Toshara, dat vooral wordt gebruikt door het Crimson Dawn en Pyke syndicaat. Hier zul je de komende uren doorbrengen, speeder bike traversal leren, blaster gunplay, schmoozen met louche handelaren en je eerste paar contracten voltooien.
(Afbeelding tegoed: Future)
Ontwikkelaar Massive Entertainment doet goed werk door het perfecte tempo voor Outlaws te creëren. De eerste paar uur zijn gewijd aan het leren van alle fundamentele basisbeginselen van het spel en vanaf daar word je in het heelal gegooid, dat wemelt van een heleboel verrassingen. De vier planeten die je bezoekt, zijn een groot deel van de ruimte met puin, ruimtestations, asteroïdevelden, nevels en dergelijke.
Het is zowel vredig als gewelddadig in de uitgestrektheid van de ruimte. Willekeurige gebeurtenissen, zoals een gebeurtenis die je de taak geeft om een vrachtschip te helpen in de greep van bombardementen van piraten, brengen deze lege ruimte op geweldige manieren tot leven. Doorkruisen kan vervelend en tijdrovend zijn, maar dat is relatief voor jou. Er zijn tenminste meer dan een paar willekeurige gebeurtenissen om je bezig te houden.
Outlaws houdt ook niet te veel vast in het gameplay-ontwerp, wat een aardige vondst is van iemand die vooral Dark Souls speelt. Je zult merken dat als je echt een hint nodig hebt voor iets, vaak in menu's of ergens anders, je de optie krijgt om de functie gedetailleerder te beschrijven, zoals wapenupgrades, speciale vaardigheden, etc. Dit betekent dat je nooit in het ongewisse blijft over nieuw verworven goodies.
En de niveaus van aanpassing, hoewel (gelukkig) niet zo geavanceerd als die van Starfield, weerspiegelen andere games zoals Star Wars: Jedi Survivor. Je hebt de mogelijkheid om Kay's outfit, de kleurstelling van je schip en speeder te veranderen en zelfs wat schattige drip toe te voegen aan je trouwe sidekick, Nix.
Zoals R2 en C-3PO voor hen
(Afbeelding tegoed: Future)
Over Nix gesproken, hij is op slimme manieren perfect in het verhaal en de gameplay gegoten. Kay kan Nix oproepen om verschillende acties uit te voeren, die zich meestal manifesteren met een onmiskenbaar neonblauw symbool van het gezicht van het wezen. Het type acties kan van alles zijn, van het ophalen van een item van de grond tot het aanvallen van een nietsvermoedende vijand.
Het is een solide systeem dat feilloos werkt. Zodra je een goed ritme te pakken hebt en weet hoe en wanneer je Nix het beste kunt gebruiken, zul je merken dat je vloeiende sequenties creëert. Het is echt leuk om de grenzen te testen van wat Nix kan doen en wat jullie samen op een bepaald moment kunnen doen, vooral als je blaster-bouten ontwijkt.
Dit geldt zelfs voor niet-gevechtsscenario's, waarin je (bijvoorbeeld) een heerlijke traktatie deelt met je harige kleine vriend. Deze minigames, die in feite cutscenes zijn met snelle acties, tonen de band tussen Kay en Nix op prachtige manieren. Hoewel deze pitstops hun voordelen hebben in de vorm van buffs en gespecialiseerde perks, zijn ze niet helemaal noodzakelijk. Toch voegen ze ongelooflijke diepte en immersie toe aan het spel. Wanneer ik er een tegenkom, ben ik altijd terughoudend om ze over te slaan.
(Afbeelding tegoed: Future)
Gevechten komen in vele vormen, van ruimtegebaseerde luchtgevechten tot grond-level blaster-gevulde actie. Iets wat sommige spelers zou kunnen irriteren is dat je niet altijd geweren bij je kunt houden. Je vindt meestal wapens op gevallen vijanden, die alleen in die specifieke gebieden gebruikt kunnen worden.
In plaats daarvan zul je voornamelijk Kay's vertrouwde pistool gebruiken, dat je op verschillende manieren kunt aanpassen. Mijn favoriete upgrade is de rapid-fire shot, die Kay's pistool verandert in het Star Wars equivalent van een Uzi machinegeweer. Kay's blaster bevat ladingen aanpassingsopties, die je de tools geven die je nodig hebt om de vele gevechtsscenario's die je tegenkomt te overleven.
Ik speelde voornamelijk op de voorlaatste moeilijkheidsgraad. Het is niet de moeilijkste moeilijkheidsgraad, maar het is desalniettemin lastig. Gelukkig is het spel erg gul met save points, wat voor sommigen misschien afschrikwekkend is, maar voor dit spel werkt het. Je wilt tenslotte niet urenlang je stappen over planeten heen terugtrekken.
Tot slot kon ik het niet laten om het beste voor het laatst te bewaren: de muziek. Outlaws brengt je een serenade met felle, pulserende technovibes, vergelijkbaar met de soundtracks van Blade Runner en Armored Core 6. Hoewel het nog steeds die Star Wars-chic vasthoudt, met de al te bekende piano-rift (die hier zo toepasselijk wordt gebruikt als het waarschuwingsgeluid wanneer vijanden je zien), heeft Outlaws nog steeds een onderliggende Cyberpunk-soundscape die zo goed werkt met het verhaal.
Tel je chutniks nog niet mee
Ondanks dat het potentieel een van de beste games van het jaar is, is Star Wars Outlaws niet zonder een heleboel technische complicaties. In meer dan 10 uur speeltijd crashte de game in totaal drie keer en ik moest ook terug naar een oude save na een game-breaking bug die alle potentiële voortgang in het hoofdverhaal bevroor.
Hoewel het niet helemaal op het niveau van Cyberpunk 2077 zit, zijn de technische problemen nog steeds frustrerend. Ubisoft en Massive Entertainment zullen (hopelijk) een day-one patch uitbrengen om deze problemen op te lossen.
Toch zijn bugs niet de enige problemen die Outlaws teisteren, want grafische problemen blijven ook bestaan. Het is het meest merkbaar in gezichtsanimaties en willekeurige tussenfilmpjes. Ik wilde bijvoorbeeld een dier aaien, maar Kay zwaaide met haar hand naar de lege lucht terwijl het wezen in de grond verdween.
Een andere ergernis is hoe de game je vastlegde op stealth-missies. Toegegeven, dit laat zien hoe goed (of niet goed) je omging met de in-game relatiemechanica met verschillende facties. Het is logisch dat je moet sluipen om bepaalde vijanden te ontwijken. Ik wou alleen dat er meer alternatieve methoden waren, want stealth-gameplay is niet voor iedereen.
Star Wars Outlaws: Uitspraak
(Afbeelding tegoed: Future)
Nu de IP in de goot ligt, kwam Star Wars Outlaws op een perfect moment. Met alle respect voor EA's Star Wars Jedi-serie, geeft deze game mij de voldoening om dat bekende verre sterrenstelsel echt te verkennen. Hoewel technische problemen frustrerend kunnen zijn, zijn ze niet genoeg om mijn enthousiasme te temperen. Op dit moment is dit het beste Star Wars-gerelateerde project dat er is.