Sonos heeft tot nu toe een interessant jaar gehad. Het bedrijf ontving veel lof voor zijn eerste paar koptelefoons ooit, de uitstekende Sonos Ace, maar vervreemdde het grootste deel van zijn gebruikers met een herontwerp van de app in mei.
Ondanks dat ze volhielden dat het “moed” vereiste om de nieuwe app helemaal opnieuw te bouwen, bleven de bugs en glitches aanhouden en heeft Sonos keer op keer updates moeten uitbrengen (elke twee weken, om precies te zijn) om het probleem te proberen op te lossen. Zoals het opnieuw introduceren van functies die ze onbegrijpelijk in de eerste plaats hadden verwijderd. Nu, iets meer dan twee maanden later, heeft de CEO van het bedrijf zijn excuses aangeboden voor het fiasco en gezegd dat het oplossen ervan de “hoogste prioriteit” van Sonos is.
“We weten dat te veel van jullie significante problemen hebben ondervonden met onze nieuwe app die op 7 mei is uitgerold, en ik wil beginnen met het persoonlijk verontschuldigen voor het teleurstellen van jullie,” schreef CEO Patrick Spence in een blogpost in juli.
“We hebben de nieuwe app ontwikkeld om een betere ervaring te creëren, met de mogelijkheid om in de toekomst meer innovaties te stimuleren, en met de wetenschap dat het in de loop van de tijd beter zou worden. Echter, sinds de lancering hebben we een aantal problemen gevonden. Het oplossen van deze problemen heeft ons oorspronkelijke plan vertraagd om snel ontbrekende functies en functionaliteit op te nemen.”
Spence gaat verder met het uiteenzetten van een soort routekaart voor het bedrijf. Hij verklaart dat juli tot en met september zal bestaan uit het verbeteren van de stabiliteit, het implementeren van configuraties voor de muziekbibliotheek en het toevoegen van UI-verbeteringen op basis van feedback. In september is Sonos van plan de consistentie en betrouwbaarheid van de wekker te verbeteren en in oktober kunnen een herstelde bewerkingsmodus voor afspeellijsten en de wachtrij en verdere verbeterde functionaliteit in instellingen worden toegevoegd.
Hij voegt toe dat Sonos tweewekelijks software-updates zal blijven toevoegen en notities zal delen over wat er is aangepakt op de gemeenschapspagina van het bedrijf. Spence sluit de post af met de erkenning “we weten dat we nog werk moeten verzetten om jullie vertrouwen terug te winnen en we werken hard om dat te doen”.
Screenshot van de Sonos-app die niet laadt na een update (Afbeelding: Future)
Als Sonos-gebruiker is het frustrerend om te zien dat de softwareproblemen van het bedrijf afbreuk doen aan zijn fantastische hardwareproducten. Ik ben de tel kwijtgeraakt van het aantal keren dat de app is gecrasht, willekeurig heeft gepauzeerd wat ik aan het afspelen was (of helemaal niet begon) en over het algemeen gewoon onresponsief is geweest en een last is om te gebruiken.
Mijn collega Scott Younker, die ook heeft gerapporteerd over de problemen van Sonos, vertelde dat de app op zijn Android-apparaat merkbaar langzamer en frustrerender is geworden om te gebruiken. Dat laat nog buiten beschouwing de bizarre beslissingen om de mogelijkheid om afspeellijsten en aankomende nummerwachtrijen te bewerken weg te laten.
Dus begrijpelijkerwijs heeft Sonos nog een lange weg te gaan voordat het terug is in de goede genade van zijn miljoenen gebruikers. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik ben redelijk zeker dat de meeste mensen, als ze de keuze zouden hebben, minder overbodige functies en meer rotsvaste betrouwbaarheid zouden willen. Het hardware van Sonos blijft immers een van de beste die je kunt kopen en het doel van de app is om dat zo goed mogelijk te ondersteunen. Op dit moment doet het dat op een verschrikkelijke manier.