Ride1Up Roadster V2 specificaties
Gewicht: 33 pond
Motor: 500W piek, 350W nominale naaf, 40Nm koppel
Maximale assistentiesnelheid: tot 24 mph
Accu: 36V, 7Ah Samsung 35e-cellen
Maximaal geadverteerd bereik: 30 mijl
Oplaadtijd: Tot 4 uur
Aandrijflijn: 64/20T singlespeed Toptrans riemaandrijving
Maximaal draagvermogen: 275 pond
Elektrische fietsen hebben vaak een opvallende look; de accu en motor maken ze tot meer tech-intensieve fietsen dan gewone fietsen. Maar de Roadster V2 van Ride1Up weet een magische combinatie te creëren, door eruit te zien als een gewone, niet-gemotoriseerde forenzenfiets, maar met voldoende ondersteuningsvermogen en batterijduur.
Hij is ook licht en verrassend snel en leuk om te rijden. Bovendien is hij ook nog eens heel betaalbaar, wat hem tot een van de beste budget elektrische fietsen maakt. Er zijn wel wat nadelen: het meest opvallende is dat hij mooie onderdelen mist, zoals hydraulische schijfremmen, een verwijderbare accu en een grote head-unit die veel informatie weergeeft.
Maar voor dagelijks woon-werkverkeer op vlak of glooiend terrein bewijst de Roadster V2 zich al snel als een capabele, leuke en gestroomlijnde fiets die gemakkelijk te berijden is, met of zonder ingeschakelde motorondersteuning.
Ride1Up Roadster V2 review: prijs en beschikbaarheid
De Ride1Up Roadster V2 kost $ 1.095 en is te koop via de website van Ride1Up.
Verzending is gratis binnen de aaneengesloten Verenigde Staten (of vanaf $600 naar Hawaï en Alaska); het kost $100 voor verzending naar Canada. Ride1Up biedt een proefperiode van 30 dagen. Binnen die periode kunt u de fiets terugsturen als u er niet tevreden mee bent. Daarna heeft u 1 jaar garantie tegen fabricagefouten.
Als u de kosten wilt spreiden, kunt u de fiets kopen via een betalingsplan met Affirm of gebruikmaken van de financieringsopties van PayPal.
Ride1Up Roadster V2 review: ontwerp
(Afbeelding tegoed: Ride1Up)
De Roadster V2 is verkrijgbaar in twee maten: 52 cm en 58 cm. Dat is een behoorlijk groot bereik, waardoor het lastig kan zijn om de juiste maat te vinden. Ik ben 5'11” en heb de maat 58 cm gekozen. Het voelde precies goed, maar als je kleiner bent dan 5'9” zul je deze maat waarschijnlijk te groot vinden.
En de 52cm maat zal vrijwel zeker te klein voor je zijn. Als het mogelijk is, is het het beste om de maten te testen voordat je ze koopt. Als je dat niet kunt, meet jezelf dan zorgvuldig op en vergelijk ze met de geometrietabellen op de website van Ride1Up.
Het aluminium frame is verkrijgbaar in drie kleuren. De accu is geïntegreerd in de onderbuis van het frame en is niet verwijderbaar. Hij is vrij dun, waardoor de Roadster V2 nauwelijks op een e-bike lijkt. De motor is ingebouwd in de achternaaf.
(Afbeelding tegoed: )
De Roadster V2 is een single-speed fiets, wat betekent dat er geen versnellingen zijn om doorheen te schakelen. Ook maakt hij gebruik van een riemaandrijving in plaats van een ketting, wat erg stil is.
(Afbeelding tegoed: )
De enige andere duidelijke indicatie dat de Roadster V2 een e-bike is, is het kleine LCD-scherm op het stuur. Het is gemonteerd bij de linkerhandgreep en biedt basisinformatie zoals snelheid, batterijduur en ondersteuningsmodus. Dit is ook waar u de fiets aanzet en uw ondersteuningsniveau aanpast. Het apparaat heeft aanraakknoppen waarmee u tussen modi kunt schakelen.
(Afbeelding tegoed: )
De linker remhendel heeft een bel die erin is verwerkt, wat een leuke toevoeging is. Hij is makkelijk te bereiken en rinkelt hard genoeg om de aandacht van mensen voor je te trekken zonder ze uit hun schoenen te laten schrikken.
(Afbeelding tegoed: )
De Roadster V2 rolt op 700c wielen met banden die geschikt zijn voor de weg. Ze hebben wel wat profiel, dus als je off-road op licht grind moet, kun je dat doen. Maar de banden zijn zeker niet gemaakt voor veel van dat soort ritten.
Ride1Up Roadster V2 review: prestaties
(Afbeelding tegoed: Ride1Up)
De Roadster V2 voelt als een fiets. Dat is niet flauwe lof; het is eigenlijk best lastig om een e-bike te laten voelen als een normale fiets. Het extra gewicht van een motor en accu kan de handling negatief beïnvloeden, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.
De Roadster V2 is een leuke en vlotte rit die grotendeels aanvoelt als een niet-gemotoriseerde fiets. Natuurlijk is de trapondersteuning er om je, wanneer je die nodig hebt, heuvels op te helpen. Het is behoorlijk soepel en absoluut krachtig genoeg voor de meeste vlakke en glooiende terreinen, hoewel het even duurt voordat het werkt.
(Afbeelding tegoed: )
Ook het kleine LCD-schermpje op het stuur adverteert niet met “Ik ben een e-bike!”, wat wederom erg prettig is als je op zoek bent naar een strak ogend pakket.
Omdat het scherm klein is en het nogal schittert in direct zonlicht, kan het lastig zijn om de informatie die erop wordt gepresenteerd te zien. Toch is het klein en makkelijk te gebruiken, wat voor de meeste rijders meer dan genoeg voordeel zal zijn.
De Roadster V2 heeft een paar interessante spec-keuzes die voor sommige rijders een afknapper kunnen zijn. Om te beginnen heeft Ride1Up velgremmen in plaats van hydraulische schijfremmen. Dat bespaart waarschijnlijk gewicht en kosten.
Maar de afweging is dat het remmen misschien niet zo sterk is, vooral niet in natte omstandigheden. De velgremmen op de Roadster V2 presteerden prima in mijn tests, maar ik reed niet in natte of besneeuwde omstandigheden waar schijfremmen ze waarschijnlijk zouden overtreffen.
(Afbeelding tegoed: )
Het stuur is ook vrij smal. Dit voelt als een knipoog naar de look en feel van koeriersfietsen, die vaak een ingekort stuur hadden om makkelijker door het verkeer te kunnen racen. Als je op zoek bent naar meer stabiliteit, zul je deze waarschijnlijk willen omwisselen. Ik vond ze niet problematisch tijdens het rijden, maar smallere sturen kunnen de besturing van de fiets voor sommige rijders lastiger te controleren maken.
Ik reed op de Roadster V2 met de motor aan en uit. In beide situaties is de rijkwaliteit erg leuk en comfortabel. De fiets is makkelijk te trappen met de motor uit, wat het een goede optie maakt als je op enig moment met een lege accu zit.
De naafmotor heeft echter last van hetzelfde probleem dat ik bij vrijwel alle naafmotoren die ik heb getest, ben tegengekomen: hij is gewoon niet krachtig genoeg om je vanuit stilstand op steile hellingen op gang te helpen. Je moet hem flink pushen om op gang te komen, en omdat de Roadster V2 een singlespeed is, heb je geen extra versnellingen om je eruit te helpen.
(Afbeelding tegoed: )
Ik heb het voorwiel bij de allereerste rit uit de juiste stand weten te krijgen. Ik raakte een kleine scheur in de weg en kreeg een behoorlijke wiebel in de velg. Dit is makkelijk te verhelpen, maar zou waarschijnlijk niet moeten gebeuren bij de allereerste rit op redelijk glad terrein.
Verder heb ik hier weinig te klagen. De Roadster V2 is een leuke en efficiënte fiets voor woon-werkverkeer op vlak en glooiend terrein.
Ride1Up Roadster V2 review: batterijduur
(Afbeelding tegoed: )
Ride1Up adverteert met een maximaal bereik van 32-48 kilometer, afhankelijk van het ondersteuningsniveau dat u gebruikt en het terrein waarop u rijdt.
Mijn eerste rit op de Roadster V2 was vier mijl heen en terug, en ik gebruikte vooral de hoogste assist-instelling. De batterij-indicator gaf na die vier mijl nog steeds de volledige levensduur aan. Nadat ik ongeveer acht mijl op de fiets had gereden, had ik minder dan een kwart van de levensduur van de batterij verbruikt, dus de bereikberekeningen van Ride1Up lijken nauwkeurig te zijn.
Moet je de Ride1Up Roadster V2 kopen?
Als je op zoek bent naar een elektrische fiets die vlakke, heuvelachtige woon-werkverkeer aankan, is de Ride1Up Roadster V2 een uitstekende keuze. Als je echter veel spullen meeneemt, kun je beter kiezen voor de Ride1Up Core5, de Propella 7S of de Aventon Soltera.
De Propella 7S pakt steilere hellingen met meer gemak aan, terwijl de Core5, met zijn bredere banden, is ontworpen voor oneffen terrein. Als je gewoon niet overtuigd bent van het ontwerp van de Roadster V2, is de Soltera gelijkwaardig, maar met een andere esthetiek.
Ik zou de Roadster V2 echter zonder aarzelen aanbevelen aan een stadsbewoner die op zoek is naar een eenvoudige, functionele en leuke fiets om naar het werk te fietsen, vooral als het kantoor een of twee trappen omhoog is.
Ride1Up Roadster V2: Prijsvergelijking