Geen zin om de rijen bij de Apple Store te trotseren om de nieuwste iPhone op de releasedag te proberen? Op een dag zou je wellicht een voorproefje kunnen krijgen zonder eens je huis te verlaten, als een octrooi dat is ontdekt door Patently Apple werkelijkheid wordt.
Het octrooi, getiteld “Methode voor het aanpassen en demonstreren van producten in een virtuele omgeving,” stelt zich een wereld voor waar klanten de drukte kunnen vermijden en Apple-producten kunnen ervaren vanuit het comfort van hun eigen woonkamer, via een mixed reality headset – vermoedelijk de Apple Vision Pro.
In de meest innovatieve verbeelding hiervan, neemt het productdemonstratie de vorm aan van een “interactieve demonstratie in een gesimuleerde virtuele omgeving.” Zoals de onderstaande afbeeldingen laten zien, zou je de camera van een nieuwe iPhone kunnen ’testen’ in een virtueel park, om te zien hoe effectief de telelens is bij het vastleggen van verre objecten.
(Afbeeldingscredit: Patently Apple / Apple)
Het kan ook worden gebruikt om de producten in je eigen woonkamer te laten zien, via augmented reality. Handig om een gevoel van de grootte te krijgen van niet-draagbare producten zoals HomePod, Apple TV en iMacs.
Over Macs gesproken, een van de interessantere concepten van de virtuele demo is de mogelijkheid om het echte impact van upgrades op apparaten te zien.
(Afbeeldingscredit: Patently Apple / Apple)
In een andere afbeelding, stelt Apple zich voor dat de gebruiker een desktop Mac kan configureren met verschillende componenten en het effect van de prestaties kan zien via zowel virtuele benchmarks als on-screen prestaties. Met andere woorden, je zou het voordeel kunnen zien van extra betalen voor meer RAM en een snellere processor voor jezelf.
Zal het ooit gebeuren?
Natuurlijk heeft dit octrooi enkele grote voorbehouden eraan verbonden.
Ten eerste zijn er dingen die je alleen in het echt kunt ervaren. Het kunnen ‘vasthouden’ van een virtuele iPhone is duidelijk niet hetzelfde als het oppakken van het echte, zware ding en de randen tegen je hand voelen drukken.
Belangrijker nog, dit octrooi vereist een virtual reality headset, en hoewel het document geen Vision Pro bij naam noemt, is het moeilijk voor te stellen dat Apple verder gaat dan zijn eigen directe hardwarefamilie. Er zijn niet veel Vision Pro-eigenaren in de wereld, maar degenen die een headset van $3,500 hebben gekocht, hebben waarschijnlijk meer kans om de koopkracht te hebben om grote technologie-aankopen op een bevlieging te doen, zonder de overtuigingskracht van een virtuele demo nodig te hebben.
Het lijkt dus waarschijnlijk dat dit een van die octrooien is die nooit een commercieel verkrijgbaar product worden – of in ieder geval op de plank blijven liggen totdat Apple genoeg Vision Pro-headsets heeft verkocht om het de moeite waard te maken. Dat zal natuurlijk misschien nooit gebeuren, maar het bedrijf heeft naar verluidt zicht op een goedkopere versie die al vanaf volgend jaar kan arriveren.
Zelfs dan zouden we er geen geld op inzetten dat je volgend jaar een iPhone 17 op Vision Pro gaat kopen, laat staan een iPhone 16 volgende maand.