In dit door technologie aangedreven, volledig digitale tijdperk worden we omringd door slimme apparaten, van onze horloges tot onze luidsprekers en zelfs onze tandenborstels. Het is logisch dat onze auto’s niet anders zijn.
Helaas, waar er Wi-Fi verbindingen zijn, zijn er ook cyberrisico’s. En waar er cyberrisico’s zijn, zijn er hackers die zullen proberen om deze risico’s te exploiteren voor eigen gewin.
Dat is waar carhacking om de hoek komt kijken – sommige inventieve hackers zijn niet tevreden met het neerhalen van luchtvaartmaatschappijen, ziekenhuizen of casino’s en willen in plaats daarvan het autodiefstal vanaf hun telefoon plegen.
Hoe doen ze dit precies? Lees verder om er meer over te weten te komen…
(Afbeelding: Getty Images)
Hoe kun je inbreken in slimme auto’s?
Een ding over hackers is dat ze een manier kunnen en zullen vinden om zo ongeveer overal binnen te dringen, inclusief slimme auto’s.
Hoe ze in auto’s kunnen hacken is gevarieerd, dus we zullen een diepe duik nemen in deze autodiefstal hacks:
(Afbeelding: Getty Images)
Door AI te gebruiken
AI is een populair onderwerp, mede dankzij het feit dat het gebruik ervan explosief toeneemt en geïntegreerd wordt in een groot aantal dingen in het dagelijks leven, van chatbots tot zoekmachines. Het vindt ook zijn weg naar auto’s via de verwerkingssystemen van autonome voertuigen.
De voordelen en toepassingen van AI mogen niet worden onderschat, maar zoals bij elk soort technologie, kunnen kwaadwillende personen AI gebruiken voor kwaadwillige doeleinden. Een van deze doeleinden is het hacken van autonome voertuigen.
Een rapport van McAfee merkte op dat de AI-systemen die worden gebruikt om autonome voertuigen aan te sturen gehackt kunnen worden en gemanipuleerd door cyberaanvallers. Een voorbeeld hiervan was het dwingen van een Tesla Model S om een snelheidslimietbord dat ’35 mijl per uur’ aangaf te lezen als ’85 mijl per uur’, waardoor het voertuig snelheid maakte.
Natuurlijk kunnen de gevolgen van hacks als deze ongelooflijk gevaarlijk zijn, met voertuigen die gedwongen worden om te versnellen of te vertragen op de grillen van hackers, waardoor chaos op de wegen ontstaat.
(Afbeelding: Getty Images)
Gericht op elektrische voertuigen
De vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) groeit snel, met een toename van 69% in EV’s wereldwijd van 26 miljoen in 2022 tot meer dan 40 miljoen in 2024.
Dit is geweldig voor het milieu, maar het biedt ook een kans voor hackers om toegang te krijgen tot uw voertuig.
Tomas Bodeklint, onderzoeker en bedrijfsontwikkelaar bij RISE, merkt op dat dit te wijten is aan de aard van elektrische voertuigen: “Elektrificatie verbreedt de mogelijke bedreigingen. We hebben het over alle voertuigen die verbonden zijn in wat bekend staat als Vehicle to Grid, of V2G voor kort, wat de samenleving moet helpen bij haar energievoorziening. Dit betekent dat er communicatie moet plaatsvinden wanneer het voertuig is aangesloten.”
Dit biedt een kans voor hackers om deze communicatie naar de auto (en anderen) te onderscheppen in een man-in-the-middle aanval. Deze onderscheppingen zouden hackers in staat kunnen stellen toegang te krijgen tot de auto, chaos te veroorzaken in het systeem of zelfs de auto te stelen.
Niet alleen dat, maar oplaadpunten voor elektrische voertuigen vormen ook een gevaar. Hackers zouden malware kunnen verspreiden naar elektrische voertuigen via openbare oplaadpunten, waardoor de functionaliteit van het voertuig wordt aangetast of de software wordt gebruikt voor kwaadwillige doeleinden zoals bitcoin mining.
(Afbeelding: Getty Images)
Gebruikersinloggegevens stelen
Het is niet voldoende om alleen maar bezorgd te zijn over uw persoonlijke gegevens die worden gestolen als u gebruikmaakt van openbare Wi-Fi – nu moet u zich ook zorgen maken dat uw auto wordt gestolen.
In een YouTube-video die in maart 2024 werd gepubliceerd, toonden twee onderzoekers (Tommy Mysk en Talal Haj Bakry van het cybersecurity-bedrijf Mysk) hoe ze toegang konden krijgen tot een Tesla Model 3 door een digitaal sleutel te genereren, ondanks dat het account beschermd was met tweefactorauthenticatie.
Mysk en Bakry waren in staat om deze beveiligingslaag te omzeilen en toegang te krijgen tot de auto door gebruik te maken van een Flipper Zero (een zelfbenoemde ‘multi-tool voor geeks’) en een Wi-Fi-ontwikkelingsbord om een valse Tesla inlogpagina te maken, waardoor hun nietsvermoedende slachtoffer zijn gegevens invoerde. Vervolgens konden ze toegang krijgen tot hun account, een digitale sleutel genereren en de auto ontgrendelen.
Natuurlijk zijn Mysk en Bakry white-hat hackers die dit lek gebruiken om de gevaren ervan te demonstreren, maar het is niet moeilijk voor te stellen wat hackers zouden kunnen doen als zij het als eerste hadden ontdekt.
(Afbeelding: Getty Images)
Door Bluetooth te gebruiken
Het hebben van Bluetooth in uw auto is ontzettend handig, waardoor u naar muziek kunt luisteren, oproepen handsfree kunt beantwoorden en zelfs richtingen van uw telefoon naar het navigatiesysteem van uw auto kunt overzetten zonder onderbreking. Echter, het kan ook hackers toegang geven tot het systeem van uw auto.
Onderzoekers van NCC Group hebben een methode ontdekt om in te breken in en een Tesla Model 3 en een Tesla Model Y te stelen met behulp van een Bluetooth Low Energy (BLE) relay aanval.
Essentieel gezien zagen de onderzoekers de hacker tussen de communicatie van de Tesla app naar het voertuig zelf plaatsen, waardoor ze deze communicatie konden onderscheppen en veranderen.
Tesla beschreef het misbruikte probleem als een “bekende beperking van het passieve toegangssysteem”.
Nieuwste blogs

CARV Review |

Ninja Prochef Wireless Thermometer Review

HEIST 3.0 HAAR DROYER REVIEW

Garmin -aanpak Z30 Rangefinder Review




TP-Link Tapo RV30 Max Plus Review

Gerelateerde blogs

CARV Review |
Terwijl ik de berg afslingte, een “bing!” klonk in mijn oor voor elke goede beurt die ik maakte. Naarmate ik meer en meer goede beurten

Ninja Prochef Wireless Thermometer Review
Ninja Prochef draadloze thermometer Prijs: $ 89Model: WP100EUSonde maat: 0,19 x 4 inch Laadkastgrootte: 0,9 x 1,77 x 6,4 inchGewicht (met hub): 4.16 ozGewicht (alleen

HEIST 3.0 HAAR DROYER REVIEW
Heist heeft de 3.0 Smart Hair Dryer uitgebracht met een gewaagde claim afgelopen zomer: dat dit de enige föhn is die speciaal voor mannen is

Garmin -aanpak Z30 Rangefinder Review
Met meer dan 30 jaar golfervaring onder mijn riem, heb ik genoeg tijd gehad om de voor- en nadelen te overwegen van het kiezen van

Brooks Hyperion Elite 4 PB Review: mijn oordeel na 70 mijl rennen
Brooks maakt enkele van de beste hardloopschoenen die beschikbaar zijn voor training, maar de race -opties zijn altijd tekort aan de normen van de beste

Puma Foreverrun Nitro 2 Review: mijn oordeel na 40 mijl hardlopen
De Puma Foreverrun Nitro 2 is een gedempte dagelijkse trainer die een hoge mate van stabiliteit biedt zonder dat zijn ondersteuningsfuncties zich aan de run