The Meta Quest 3 headset is geweldig voor het betreden van virtuele werelden – het is mijn favoriete manier om bijvoorbeeld Microsoft Flight Simulator te ervaren – maar veel mensen weten niet dat deze headset ook overtuigend is als het gaat om augmented reality.
Ik kreeg de kans om de Real Racer op afstand bestuurbare auto uit te proberen, die onlangs een app heeft uitgebracht waarmee je hem kunt besturen met de Meta Quest 3. Het verhoogde zowel de beste VR-headset als de auto naar een nieuw niveau en creëerde een behoorlijk geweldige AR-ervaring. Zo werkt het en wat ik ervan vond.

Watch On
De Real Racer auto werkt goed op zichzelf en is een behoorlijk leuk speelgoed voor $150. De auto heeft een 720p camera recht boven de voorruit, die via Wi-Fi naar een smartphone-app wordt verzonden. De auto wordt ook geleverd met een headset, zodat je je telefoon erin kunt plaatsen en een eerstepersoonsweergave kunt krijgen terwijl hij over de vloer scheurt.
Ook inbegrepen bij de auto is een afstandsbediening, met een eenvoudige trekker om vooruit en achteruit te bewegen, en een wiel aan de zijkant om de auto te draaien. Helaas wordt het pakket niet geleverd met de vier AAA-batterijen die nodig zijn om de afstandsbediening van stroom te voorzien, en ik ontdekte dat het stuurwiel erg gemakkelijk loskwam.
Echter, toen ik de auto koppelde met de Meta Quest 3, nam het dingen naar een geheel nieuw niveau.
In de bestuurdersstoel
Mijn kat was niet onder de indruk van de Real Racer auto.(Image credit: Future)
Zodra alles was opgezet, zat ik (figuurlijk) in de bestuurdersstoel. De Meta Quest 3 veranderde zodat het nu leek alsof ik in een raceauto zat: Ik keek vooruit door de voorruit en zag een live feed van de camera van de auto. Direct voor mij was een stuurwiel en dashboard, en de rest van de cockpit zag eruit als een stockcar – als ik omlaag keek, kon ik zelfs de stoel zien.
In plaats van de controller die bij de raceauto werd geleverd, gebruikte ik de controllers van de Meta Quest 3. Door op de twee Pinch knoppen te drukken (de onderste knoppen op de controllers) pakten de virtuele handen het stuurwiel vast. Vervolgens kon ik mijn handen naar links of rechts draaien om de auto te besturen, net als in het echte leven.
De rechterhandtrekkerknop zorgde ervoor dat de auto vooruit reed, terwijl het indrukken van de linkertrekkerknop ervoor zorgde dat deze achteruit reed.
Het besturen van de auto met de headset was behoorlijk leuk – in een mum van tijd achtervolgde ik mijn kat door het huis. Ik wou alleen dat de haptische feedback in de controllers had gerommeld terwijl de auto rond mijn huis raasde.
De videokwaliteit was redelijk. In donkerdere omgevingen degradeerde de kwaliteit vrij snel, maar je kunt geen 4K verwachten van iets dat slechts $150 kost, en het is ruim voldoende voor een speelgoed.
Hobbels op de weg
Om de auto met de Meta Quest 3 te gebruiken, moet je een app installeren op de headset, en vervolgens de auto koppelen met de headset via Wi-Fi. Het installatieproces was een beetje vreemd – de app crashte een paar keer en er waren een aantal keren dat ik uit de app moest om bepaalde menu-items te selecteren.
Afgezien van de problemen met de app, was het enige wat ik echt vervelend vond de batterij van de auto zelf. De batterij gaat ongeveer 20 minuten mee, maar om deze op te laden, moet je een paneel aan de onderkant van de auto losschroeven, de batterij verwijderen en deze in een eigen USB-A-stekker steken. De auto wordt geleverd met een kleine schroevendraaier zoals degene die je in een brillenreparatieset zou vinden, en een die je bijna zeker zult verliezen. Dus zorg ervoor dat je het op een veilige plaats opbergt.
Rijden of sterven?
De Real Racer is een leuke en redelijk goedkope manier om iets meer uit je Meta Quest 3 headset te halen. Ik kon me voorstellen dat kinderen er veel plezier mee zouden hebben, vooral omdat je de auto uit het zicht kunt besturen, maar nog steeds kunt zien waar hij naartoe gaat. De batterijduur is ook redelijk lang – sommige goedkope drones duren minder dan de helft van de tijd – dus het is fijn om wat echte speeltijd met de auto te hebben voordat je terug moet naar de garage.