1.

9.4

2.

9.3

3.

9.1

4.

8.8

5.

8.6

Google stopt plannen om Chrome third-party cookies te doden als bewijs dat Apple gelijk had

Google stopt plannen om Chrome third-party cookies te doden als

Na vier jaar van vage beloften en acties die woorden niet ondersteunen, trekt Google de stekker uit het verwijderen van cookies van derden in Chrome. In een blogpost vandaag kondigt Mountain View aan de focus te verleggen om “een nieuwe ervaring in Chrome” te bieden waarmee mensen de kans krijgen om “een geïnformeerde keuze te maken” over hoe ze gevolgd worden.

Dat is allemaal prima en goed, maar zodra je in de geschiedenis ervan duikt (en je het bekijkt in de context van dit als een gratis te gebruiken product, wat op internet betekent dat je uiteindelijk het product bent), zou je recht hebben om een beetje geërgerd te zijn over deze “kortzichtige” beslissing.

Een beslissing die niet alleen het vertrouwensprobleem rond privacy weer terug in het gezicht van gebruikers gooit, maar ook bewijst dat Apple’s nieuwe dystopische advertentie gelijk had.

Het statement van Google interpreteren

Laten we hier wat dieper op ingaan. Dit begon allemaal in 2020, toen Google aankondigde dat het tegen 2022 cookies van derden uit Chrome zou verwijderen — een bewonderenswaardig doel om iets te elimineren dat op zijn best irritant was en op zijn slechtst een privacyprobleem veroorzaakte.

Deze tijdslijn werd een paar keer uitgesteld vanwege druk van adverteerders en verschillende grote problemen met regelgevers. Deze problemen hadden betrekking op wat het alternatief zou zijn om naartoe te migreren. In de blogpost zegt Privacy Sandbox VP Anthony Chavez dat hoewel testen laten zien dat deze andere aanpak “potentieel” heeft, het allemaal “aanzienlijk werk vereist van vele deelnemers en gevolgen zal hebben voor uitgevers, adverteerders en iedereen die betrokken is bij online adverteren.”

Zoals Chavez vermeldt, is deze 180-graden draai tot stand gekomen door toedoen van de Competition and Markets Authority (CMA) en de Information Commissioner’s Office (ICO) van het Verenigd Koninkrijk, samen met uitgevers, webontwikkelaars en adverteerders — feedback die hen heeft geholpen om tot deze zogenaamde oplossing te komen.

Een foto van het Google Chrome-app-tegel die verschijnt in het dock van een MacBook Pro

(Afbeeldingskrediet: Future)

Dit betekent niet het einde van het Privacy Sandbox-project van Google, want het bedrijf zal doorgaan met het ontwikkelen van API’s om “privacyvriendelijke alternatieven” voor cookies te creëren, en zal ook eindelijk het hele gedoe rondom Incognito-modus die niet erg “Incognito” is aanpakken door IP-bescherming te introduceren.

Veel plaatsen die dit nieuws hebben behandeld, noemen dit een positieve stap in vermomming, omdat het gebruikers een keuze biedt. Maar het mist het fundamentele punt hier — die keuze bestaat niet, en het bestaan van deze keuze is volledig afhankelijk van Google die standhoudt tegen deze druk en zijn beloftes nakomt (iets wat tot nu toe nog niet is gebeurd).

Ondertussen hebben we vage beloften van deze verhoogde “gebruikerskeuze” in een nieuwe Chrome-ervaring waar we niets van weten, wat in meer detail zal worden onthuld op een onbepaalde latere datum. Dat betekent dat we nog steeds vastzitten aan oude cookies.

“Regelgevers, consumenten en zelfs merken hebben de privacyproblemen die gepaard gaan met cookies erkend en hebben gewerkt aan meer privacyvriendelijke oplossingen,” merkte Adam Schenkel, EVP, Global Platform Strategy and Operation, bij GumGum op.

“De beslissing van Google is kortzichtig, vooral wat betreft privacy. De industrie en Google zouden hun toolkit moeten blijven uitbreiden om minder invasieve methoden voor het leveren van advertenties op te nemen.”

Onbedoeld perfecte timing van Apple

Dit deed me denken aan de advertentie die Apple is begonnen te tonen over Safari — je weet wel, die griezelige met CCTV-vleermuizen die de app van het bedrijf “een browser die eigenlijk privé is” noemen. Het is heel erg de manier waarop het bedrijf nu opereert, aangezien privacy een belangrijk verkoopargument is geworden voor Apple producten.

Op dit punt, slechts een week geleden, bevonden we ons in een heel andere situatie. Volgens het Privacy Sandbox-rapport van Google was het elimineren van cookies van derden slechts uitgesteld tot 2025, maar het zou nog steeds gebeuren.

Privacy on iPhone | Flock | Apple – YouTube
Privacy on iPhone | Flock | Apple - YouTube

Bekijk op

Maar nu, nu Google deze plannen schrapt, krijgt deze advertentie een hele nieuwe betekenis. IP-bescherming in de incognitomodus in Chrome versus IP-adresverberging als standaard in Safari (mits je een iCloud+-account hebt), en trackingcookies die veel langer blijven bestaan, tonen aan dat het team uit Cupertino altijd gelijk had.

Zal dit iets veranderen in termen van advertentie-effectiviteit? Mogelijk. Ik denk dat mensen die Chrome gebruiken waarschijnlijk op de hoogte zijn van het hele cookie-tracking-gedoe van derden, maar het over het hoofd zien vanwege het gemak, de gebruiksvriendelijkheid en de functieset van de browser. Maar je kunt niet negeren dat dit allemaal mooi in de kaart speelt van Apple.

Dat is een grote “yikes” van mij

Een afbeelding die de incognitomodus in Google Chrome laat zien

(Afbeeldingskrediet: Shutterstock)

Laten we ter zake komen. We zijn het er allemaal over eens dat cookies van derden privacyzorgen oproepen — gedetailleerde profielen over elk van ons creëren. Dus waarom entertainen we het idee nog steeds?

Bovendien, terugkijkend op mijn tijd in digitale marketing gedurende tien jaar, is het niet eens zo’n effectief instrument. Wat je mist bij een rudimentair profiel opgebouwd van de websites die je bezoekt, is dieper context.

Waarom is die persoon op de site? Waar komt hij/zij voor? Door te kijken naar een dieper niveau van inhoud in plaats van een allesomvattend “deze persoon is op X-website geweest”, begrijp je beter hoe je hen kunt targeten met meer relevante advertenties — iets wat cookies van derden niet kunnen doen, waardoor ze een goedkoop maar zeer ineffectief advertentietool waren waar ik ver vandaan bleef.

Ik weet dat bedrijven geld moeten verdienen op internet, en advertenties zijn meestal de meest directe manier om dat te doen. Maar dit is niet de manier om het aan te pakken, Google.

Gerelateerde blogs

Insta360 Connect Review |

De Insta360 Connect is een van de beste webcams die ik ooit heb getest, maar het is echt niet voor iedereen. Deze enorme, 27-inch, 5-pond

Epomaker RT100 Review |

Ik ben altijd op zoek naar een rustig toetsenbord dat mijn collega's niet zal storen, en ik heb goud geslagen met de Epomaker RT100. Dit

Wacaco Minipresso GR2 Review |

De Wacaco Minipresso GR2 is een handheld, met de hand aangedreven espressomaker. Gebruikers moeten met een zuiger handmatig water door de gemalen koffie drukken. Ik

Monster Hunter Wilds Review |

Een paar weken geleden woonde ik een Capcom-evenement bij waar ik bijna zes uur non-stop Monster Hunter Wilds moest spelen. Ik had al jaren geen

CARV Review |

Terwijl ik de berg afslingte, een “bing!” klonk in mijn oor voor elke goede beurt die ik maakte. Naarmate ik meer en meer goede beurten