Keer terug naar de rustige dagen van 2022 toen Google voor het laatst paginering aanbood in de zoekresultaten. Aan het einde van dat jaar verving de tech-gigant pagina’s door een eindeloze scrollmethode die deed denken aan sociale mediaplatforms zoals Twitter en Instagram.
Rapporten over het dumpen van de continue scroll in zoekresultaten van Google begonnen deze week te verspreiden nadat er een rapport verscheen op Search Engine Land.
Het oorspronkelijke rapport zei dat de terugkeer naar paginering op 25 juni zou beginnen, maar we konden geen zoekresultaten met paginering produceren op verschillende desktopbrowsers.
We hebben Google gecontacteerd en het bedrijf bevestigde dat vanaf 25 juni het vermogen om doorlopend door desktopzoekresultaten te scrollen verdwenen is. Oneindig scrollen op mobiel volgt in de komende maanden. Google zei echter dat niet alle gebruikers de verandering onmiddellijk zouden zien. Het is een geleidelijke uitrol die begon op 25 juni.
In een verklaring aan Tom’s Guide zei een woordvoerder van Google: “We verbeteren voortdurend de zoekervaring. Uit tests bleek dat het automatisch laden van meer resultaten niet leidde tot aanzienlijk hogere tevredenheid met Zoeken.”
Volgens Google zal de terugkeer naar pagina’s vergelijkbaar zijn met hoe je het je herinnert uit de dagen van 2022. Wanneer je het einde van een pagina met resultaten bereikt, “zal de volgende pagina met zoekresultaten nu alleen worden geladen wanneer je op ‘Volgende’ onderaan klikt.” Mobiele gebruikers zullen een andere knop “Meer resultaten” zien.
Bij deze verandering worden ook paginanummers teruggebracht, wat aantrekkelijk is voor SEO-professionals die trots zijn op het halen van de eerste pagina. Voor het afgelopen anderhalf jaar was er een voortdurende strijd tussen SEO-experts en websites om ervoor te zorgen dat hun URL’s eindigden op pagina één van een Google-zoekopdracht. Het creëerde wel een mentaliteit van pagina één of niets.
Continue scrollen was bedoeld om dat tegen te gaan, maar het lijkt erop dat veel gebruikers de functie niet prettig vonden. Nu worden de resultaten sneller weergegeven in plaats van automatisch resultaten te laden die gebruikers niet hadden aangevraagd.
Met al de veranderingen die Zoeken de afgelopen paar jaar heeft gezien, inclusief de toevoeging en vervolgens lichte terugdraaiing van AI-overzichten in zoekresultaten, zal het zien hoe de terugkeer naar paginering websites in de toekomst beïnvloedt een teken zijn van hoe gebruikers reageren op de voortdurende machinaties van Google.