1.

9.4

2.

9.3

3.

9.1

4.

8.8

5.

8.6

De Macintosh is 40 jaar oud, maar wie telt er mee als je zo iconisch bent?

De Macintosh is 40 jaar oud, maar wie telt er

Overcomputers Giveaway: Win the latest from Stündenglass and G Pen.

Technologische innovatie vereist het oplossen van moeilijke technische problemen, toch?

Nou, ja. En nee. Nu de Apple Macintosh 40 jaar wordt, is duidelijk dat wat begon als een prioriteit van Apple voor het ‘gebruikerservaring’ concept in zijn vlaggenschipproduct uit 1984 vandaag de dag wordt gerechtvaardigd door zijn blockbusterproducten sindsdien.

Wat blijkt, ontwerpen voor bruikbaarheid, efficiëntie, toegankelijkheid, elegantie en plezier loont.

Apple’s marktkapitalisatie is nu meer dan €2,8 biljoen en het merk is net zozeer verbonden met het woord ‘ontwerp’ als de beste modehuizen in New York of Milaan.

Apple veranderde technologie in mode, en dit gebeurde door middel van de gebruikerservaring.

Het begon met de Macintosh.

Toen Apple de Macintosh-persoonlijke computer aankondigde met een Super Bowl XVIII televisiereclame op 22 januari 1984, leek het meer op een filmpremière dan op een technologierelease.

Dat komt omdat oprichter Steve Jobs wist dat hij niet alleen rekencapaciteit, opslag of een desktoppublicatieoplossing verkocht.

Jobs verkocht een product om door mensen te worden gebruikt, een product dat in hun huizen zou worden geïntegreerd en in hun leven zou worden opgenomen.

Dit ging niet meer over computers. IBM, Commodore en Tandy maakten computers.

Als human-computer interaction wetenschapper geloof ik dat de eerste Macintosh ging over mensen die zich comfortabel voelden met een nieuwe extensie van henzelf, niet als computerliefhebbers maar als gewone mensen.

Al die ‘computerspullen’ – circuits, draden en losse moederborden en monitoren – zaten keurig verpakt en verborgen in één strak geïntegreerde doos.

Je hoefde niet in die doos te graven en dat hoefde je ook niet te doen – niet met de Macintosh.

De alledaagse gebruiker zou niet nadenken over de inhoud van die doos, net zoals ze niet nadachten over de stiksels in hun kleding. In plaats daarvan zouden ze zich richten op hoe die doos hen liet voelen.

Voorbij de muis en het bureaubladmetafoor

Mac klassieke computer

Afbeelding: Pexels

Voor computers was de Macintosh innovatief? Zeker. Maar niet vanwege een specifieke computerdoorbraak.

De Macintosh was niet de eerste computer met een grafische gebruikersinterface of een bureaubladmetafoor: pictogrammen, bestanden, mappen, vensters en dergelijke.

De Macintosh was niet de eerste persoonlijke computer bedoeld voor thuis, op kantoor of educatief gebruik. Het was niet de eerste computer die een muis gebruikte.

Het was zelfs niet de eerste computer van Apple die een van deze dingen had. De Apple Lisa, een jaar eerder uitgebracht, had ze allemaal. Het was niet één specifiek ding dat de Macintosh als eerste deed.

Maar de Macintosh bracht tal van vernieuwingen samen die ervoor zorgden dat mensen een accessoire kregen – niet voor geeks of techno-liefhebbers, maar voor thuiskantoren, voetbalvaders en achtstegroepers die het gebruikten om documenten te schrijven, spreadsheets te bewerken, tekeningen te maken en games te spelen.

De Macintosh heeft de persoonlijke computerindustrie gerevolutioneerd en alles wat zou volgen vanwege de nadruk op het bieden van een bevredigende, vereenvoudigde gebruikerservaring.

Mac klassieke computer

Afbeelding: Unsplash

Waar computers doorgaans complexe invoerreeksen hadden in de vorm van getypte opdrachten (Unix, MS-DOS) of muizen met meerdere knoppen (Xerox STAR, Commodore 64), gebruikte de Macintosh een bureaubladmetafoor waarbij het computerscherm een representatie van een fysiek bureaubladoppervlak weergaf.

Gebruikers konden direct op bestanden en mappen op het bureaublad klikken om ze te openen. Het had ook een muis met één knop waarmee gebruikers konden klikken, dubbelklikken en slepen en neerzetten zonder opdrachten te typen.

De Xerox Alto had als eerste het concept van iconen tentoongesteld, bedacht in het proefschrift van David Canfield Smith uit 1975. De Xerox Star uit 1981 en de Apple Lisa uit 1983 gebruikten desktopmetaforen.

Maar deze systemen waren traag in gebruik en nog steeds onhandig op vele aspecten van hun interactieontwerp.

De Macintosh vereenvoudigde de interactietechnieken die nodig waren om een computer te bedienen en verbeterde de werking tot redelijke snelheden.

Complexe toetsenbordcommando’s en speciale toetsen werden vervangen door point-and-click-operaties, pull-downmenu’s, sleepbare vensters en pictogrammen, evenals systeembrede ongedaan maken, knippen, kopiëren en plakken.

In tegenstelling tot de Lisa kon de Macintosh slechts één programma tegelijk uitvoeren, maar dit vereenvoudigde de gebruikerservaring.

Apple CEO Steve Jobs introduceerde de Macintosh op 24 januari 1984.

De Macintosh bood ook een gebruikersinterfacegereedschapskist voor applicatieontwikkelaars, waardoor applicaties een standaard uiterlijk en functie konden hebben door gemeenschappelijke interface-elementen te gebruiken zoals knoppen, menu’s, lettertypen, dialoogvensters en vensters.

Met de Macintosh werd de leercurve voor gebruikers afgevlakt, waardoor mensen zich snel vertrouwd konden voelen. Het rekenen was nu voor iedereen, net als kleding.

Een goede ervaring

Mac klassieke computer

Afbeelding: Unsplash

Hoewel ik aarzel om de clichés ‘natuurlijk’ of ‘intuïtief’ te gebruiken als het gaat om gefabriceerde werelden op een scherm – niemand wordt geboren wetende wat een bureaubladvenster, pull-downmenu of dubbelklik is – was de Macintosh de eerste persoonlijke computer die de gebruikerservaring de drijvende kracht maakte van technische prestaties.

Het was inderdaad eenvoudig te bedienen, vooral vergeleken met opdrachtregelcomputers destijds.

Terwijl eerdere systemen de technische mogelijkheden prioriteit gaven, was de Macintosh bedoeld voor niet-specialistische gebruikers – op het werk, op school of thuis – om een soort direct gebruiksgemak te ervaren dat vandaag de dag niet alleen kenmerkend is voor de meeste Apple-producten, maar voor een hele industrie van consumentenelektronica, slimme apparaten en computers van alle soorten.

Volgens Market Growth Reports waren bedrijven die zich toelegden op het leveren van tools en diensten voor gebruikerservaring in 2023 $548,91 miljoen waard en wordt verwacht dat dit bedrag tegen 2029 $1,36 miljard zal bedragen.

Bedrijven voor gebruikerservaring bieden software en diensten aan ter ondersteuning van gebruikerstesten, gebruikersonderzoek, initiatieven van de stem van de klant en ontwerp van gebruikersinterfaces, naast vele andere activiteiten op het gebied van gebruikerservaring.

Consumentenproducten slagen zelden op de markt gebaseerd op functionaliteit alleen. Consumenten verwachten een goede gebruikerservaring en zullen er een premie voor betalen.

De Macintosh startte die obsessie en demonstreerde zijn centrale rol.

Het is ironisch dat de Macintosh-technologie die in januari 2024 wordt herdacht, nooit echt over technologie ging. Het ging altijd over mensen.

Dit is inspiratie voor degenen die op zoek zijn naar de volgende technologische doorbraak en een waarschuwing voor degenen die de gebruikerservaring als slechts van secundair belang beschouwen bij technologische innovatie.

Gerelateerde blogs

De'Longhi La Specialista Maestro recensie

De beste De'Longhi La Specialista Maestro-aanbiedingen van vandaag De'Longhi La Specialista Maestro: Specificaties Dimensies: 14,48″L x 15″B x 17,5″HGewicht: 35,2 pondCapaciteit: 67 fl ozPomp druk