CONCORD REVIEW: SPECIFICATIES
Platformen: PC, PS5 (beoordeeld)
Prijs: $39
Releasedatum: 23 augustus 2024
Genre: Schutter
Na acht jaar ontwikkeling is Concord geland. En een week na de release kunnen we gerust stellen dat de debuuttitel van Firewalk Studios niet bepaald in een vlaag van glorie op het toneel is verschenen.
Het was nooit makkelijk om door te breken op de drukke hero shooter-markt, zeker niet voor een game die niet free-to-play is, en het lijkt er zeker op dat Concords retro-futuristische riff op de hero shooter-formule nog niet helemaal zijn spelersbasis heeft gevonden. Tot nu toe heeft het een piek bereikt van slechts 697 gelijktijdige pc-spelers op Steam. Zelfs als het succesvoller is op PS5 (Sony heeft geen concrete cijfers onthuld), is dat geen goed teken voor de levensduur van de game.
Dat gezegd hebbende, Concord zou niet helemaal afgeschreven moeten worden. Achter de (verdeelde) kunststijl, is er een gepolijste, zij het redelijk veilige, en content-light hero shooter te vinden. En er is behoorlijk wat plezier te beleven als je besluit om aan boord te stappen van de Northstar. Lees mijn volledige Concord review om je te helpen beslissen of je mee moet doen of niet.
Concord: De basis
Wat is het? Concord is een nieuwe hero shooter van Firewalk Studios. Het is een 5v5, PvP-titel die spelers de taak geeft om te kiezen uit een lijst van 16 “Freegunner”-personages en vervolgens hun wapens en vaardigheden in verschillende competitieve modi te gebruiken.Voor wie is het bedoeld? De competitieve shooterscene, of iedereen die op zoek is naar een multiplayer-game waarin je in teams kunt spelen.Wat is de prijs? In tegenstelling tot veel van zijn grootste rivalen is Concord niet free-to-play en kost het $39 bij de lancering. Er is ook een Concord Digital Deluxe Edition beschikbaar voor $59.Welke andere games heeft de ontwikkelaar gemaakt? Concord is de eerste titel van Firewalk, hoewel ontwikkelaars van de studio eerder al aan grote schietspellen als Destiny, Halo en Call of Duty hebben gewerkt. Op welke spellen lijkt het? Concord is vergelijkbaar met andere hero shooters zoals Overwatch, Marvel Rivals, Rainbow Six Siege, Apex Legends en Valorant, of met de PvP Crucible-modus van Destiny.
Neem je kans
(Afbeelding tegoed: Firewalk Studios)
Concord heeft al een aantal potentiële spelers vervreemd met zijn esthetiek, maar het draait allemaal om de kern van de gameplay. En ik ben blij te kunnen zeggen dat de game daarin excelleert.
De vuurgevechten zijn een van de beste die ik in lange tijd heb meegemaakt. Elke Freegunner is uitgerust met een primair wapen en een handvol unieke vaardigheden, en ze voelen allemaal geweldig om te gebruiken.
De wapens variëren van standaardwapens zoals Emari's minigun of Teo's geweer tot meer unieke wapens zoals Haymar's brandkruisboog, Bazz's snelle werpmessen of 1-0ff's push-and-pull Industrial Vacuum. Ze hebben allemaal het gevoel dat ze echt impact hebben.
Freegunner-vaardigheden brengen extra complexiteit, waardoor spelers het slagveld kunnen veranderen, de veerkracht van bondgenoten kunnen vergroten en natuurlijk grote schade kunnen aanrichten. Als je midden in de strijd zit en samen met een goed samengesteld team speelt, is Concord een knaller… maar de ervaring is niet vlekkeloos.
De 12 maps die beschikbaar zijn bij de lancering voelen goed gepland aan; ze bevatten veel flankerende routes en verticaal terrein om te verzekeren dat personages van alle mobiliteitstypes hun aanvallen goed kunnen plannen, maar veel zijn groter dan de 5v5-actie kan ondersteunen. In sommige matches bracht ik meer tijd door met het rennen door lege gangen op zoek naar een vuurgevecht, dan met het aangaan van gevechten met tegenstanders.
Andere problemen blijven elders bestaan. Het is frustrerend om naar het hoofdmenu te moeten gaan en opnieuw aan matchmaking deel te nemen als de optie 'requeue' na de match gewoon verdwijnt, net als gedwongen worden om matchmaking te verlaten na meer dan vijf minuten wachten omdat je gewoon niet in een game kunt komen.
Veilig spelen
(Afbeelding tegoed: Firewalk Studios)
Ik zei dat Concord content-light is, en dat is geen overdrijving. Momenteel zijn er slechts zes hoofdspelmodi, die allemaal een mix zijn van respawn- en no-respawn-rondes, en die allemaal spelen als beproefde multiplayer-shooteraanbiedingen.
Takedown is een Team Deathmatch waarin je kills verzamelt, Trophy Hunt is een kleine variatie op het format, aangezien je vijanden uitschakelt om hun bounty-kaarten te verzamelen (eerste tot 30 overwinningen), en er is ook een reeks modi die afhangen van het veroveren en controleren van gemarkeerde zones in een bepaalde map. Dit zijn allemaal solide keuzes waarmee Freegunners hun vaardigheden op de proef kunnen stellen, maar wat extra's zouden Concord zeker helpen op het gebied van variatie.
Er zijn een paar interessante wendingen in het spel, maar geen enkele voelt echt substantieel. Spelers die in-game tussen de zes Freegunner-aanduidingen (Anchor, Tactician, Breacher, Warden, Haunt en Ranger) springen en meerdere personages per wedstrijd spelen, kunnen statische buffs inzetten, zoals verbeterde mobiliteit, of snellere ontwijkingen of herlaadbeurten die van toepassing zijn op elke volgende respawn of ronde. Dit stimuleert je om met de hele selectie te spelen in plaats van vast te houden aan een bekende favoriet.
De selectie krijgt ook wat extra diepgang dankzij “Variant”-versies van de kernopstelling. Dit zijn duplicaten van de 16 Freegunners die alternatieve passieve vaardigheden hebben, zoals een Variant Teo die is uitgerust met uitgebreide magazijnen en extra granaten, in plaats van de tijdelijke post-dodge speed boosts van de basis Teo.
Na een tijdje in de game ontgrendel je de Crew Builder. Spelers kunnen tot 12 specifieke personages meenemen naar een bepaalde match (inclusief maximaal 3 varianten), met 4 extra willekeurige “back-ups” om uit te kiezen. Deze systemen zouden meer diepgang kunnen toevoegen naarmate de game groeit, maar anekdotisch gezien zag ik niet zoveel Concord-spelers wisselen tussen meer dan misschien twee personages per match.
Meedoen aan de strijd
(Afbeelding tegoed: Firewalk Studios)
Een van de kritieke gebieden waarin Concord tekortschiet, is dat het geen goed werk levert bij het binnenhalen van hero shooter-nieuwkomers. Een trainingsmodus leidt je door de basis van bewegen, schieten en ability-slinging, maar het doet dat alleen met drie van de 16 beginpersonages.
Anders kun je de overgebleven Freegunners alleen te lijf gaan door een lege oefenbaan met statische vijanden te betreden, een paar wegwerptijdpaden af te leggen, door een lange How To Play-codex te scrollen (geschreven in irritant klein lettertype) of gewoon door een paar wedstrijden te strompelen met het personage van je keuze.
Geen van deze opties lijkt de beste manier om mensen aan boord te krijgen. En aangezien het aantal spelers niet bepaald groeit, zou dit weleens een belemmering kunnen vormen voor Concords toekomstige succes.
Lore, waar is het goed voor?
(Afbeelding tegoed: Firewalk Studios)
Hoewel de game er in beweging goed uitziet, voelt de art direction zeker afgeleid en, eerlijk gezegd, op sommige plekken een beetje lelijk. De planeten zijn indrukwekkend weergegeven en er is veel zorg besteed aan het tot leven brengen van het universum, maar de personages zelf voelen niet zo gedenkwaardig. Dat is een groot probleem, want Firewalk is duidelijk erg trots op de uitgebreide sci-fi cast die ze hebben samengesteld, en ze willen dat wij er ook om geven… maar ik denk gewoon niet dat ik dat ooit zal doen.
De game belooft een evoluerend verhaal te vertellen tussen de rondes door met wekelijkse cinematics, maar de eerste batch liet me volkomen koud; ik heb geen personage gevonden waar ik echt om geef, wat geen goed teken is voor mijn investering op de lange termijn. Inloggen om de titelkaart voor de laatste cutscene te zien, lees “Name_Final_Final_02” en het hele verhaal ziet er gehaast uit.
(Afbeelding tegoed: Firewalk Studios)
Naast deze wekelijkse vignetten aan boord van de Northstar, is de andere belangrijke manier om meer te leren over het universum door gebruik te maken van de uitgebreide “Galactic Guide”. Deze nauwelijks interactieve virtuele encyclopedie is een kaart van het Concord-universum, bevolkt door tekstdumps.
Het lijkt een vreemde keuze om op deze manier te proberen om verhaalontwikkeling in te proppen, aangezien ik er sterk aan twijfel of de gemiddelde Concord-speler zijn lore-level wil opbouwen door over een grote kaart te scrollen en een codex vol lore over personages, facties en planeten te lezen. Het is een slechte vervanging voor goed storytelling en iets dat veel spelers helemaal zouden overslaan.
Geld praat
Concord bevat talloze aanpassingsopties die je kunt ontgrendelen door te spelen… maar er zijn ook betaalde cosmetische opties in de maak. (Afbeelding tegoed: Firewalk Studios)
In tegenstelling tot zijn free-to-play concurrenten, is Concord gelanceerd met een prijskaartje van $39, wat een beetje een zere plek is gebleken (en mogelijk de reden is voor het lage aantal spelers). Er zijn al plannen om later extra Freegunners, maps, modes, rewards en worlds te introduceren (zonder extra kosten), met “Seizoen 1” dat in oktober 2024 arriveert, maar deze post-launch plannen zouden wel eens te weinig en te laat kunnen zijn.
Met de overvloed aan personage-ontgrendelingen die voorhanden zijn, is het geen verrassing dat er cosmetische microtransacties in de pijplijn zitten; dit is tenslotte een live servicegame. Maar maak je niet te veel zorgen; Concord's Director of IP, Kim Kreines, bevestigde aan VGC dat deze koopbare opties 'puur cosmetisch' zouden zijn.
En aangezien er al honderden op voortgang gebaseerde ontgrendelingen zijn – personages- en wapenskins, accessoires en zelfs speler-ID-statistieken om trots op te zijn – lijkt er genoeg te zijn om toegewijde spelers die geen geld willen uitgeven, een tijdje bezig te houden.
Concord-uitspraak
Concord voelt geweldig om te spelen, maar is licht qua content. Op dit moment ben ik er niet helemaal zeker van of de strakke gunplay voldoende is om een sterke aanbeveling te rechtvaardigen. Voeg daar wat vroege frustraties aan toe, zoals lange wachtrijtijden en het ontbreken van narratieve elementen, en ik heb het gevoel dat het bij de lancering slechts een acceptabel pakket is.
Je kunt vrijwel zeker een vergelijkbare ervaring krijgen met een van de vele andere hero shooters op de markt… zonder dat je een premie hoeft te betalen om mee te doen, en de paar unieke functies – de Galactic Guide, de Crew Member-bonussen en die wekelijkse cinematics – voelen niet als voldoende om te rechtvaardigen dat je van een andere live service-titel overstapt.
Als Concord lang genoeg blijft bestaan om extra speltypen en meer Freegunners toe te voegen, is er een kans dat het uitgroeit tot een veel sterkere online shooter-ervaring. Maar zoals het er nu voorstaat, is het een slank en slechts af en toe vermakelijk pakket.