1.

9.4

2.

9.3

3.

9.1

4.

8.8

5.

8.6

Civilization 7 Review – Twee stappen vooruit, een stap terug

Civilization 7 Review - Twee stappen vooruit, een stap terug

Civilization 7 Review: specificaties

Platforms: PC (beoordeeld), Nintendo Switch, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X
Prijs: $ 69 / £ 59 / AU $ 119
Releasedatum: 11 februari 2025
Genre: Strategie

Als het soms een stap terug duurt voor elke twee stappen vooruit, is de menselijke beschaving nooit vertraagd. Sid Meier en Firaxis 'Strategieserie Civilization, die bijna 34 jaar lang in vervoering is, verslaafd en vele malen miljoenen heeft gekweld met zijn unieke spins op het gebied van wereldverkenning en verovering. En het nieuwste hoofdstuk, Civilization VII, lijkt in eerste instantie niet anders te zijn. Zodra je begint te spelen, veel geluk met stoppen.

Maar onder die sprankelende buitenste laag van technologisch onderzoek, stadsconstructie, hulpbronnenbeheer en militaire campagnes, is er iets mis in deze zevende mainline -aflevering. Ondanks al zijn creativiteit en technische polish is beschaving VII vreemd leeg. Opvolgd met twijfelachtige nieuwe gameplay -elementen, verwarrende interface -tweaks en een verbijsterende aspiratie naar kleinheid, faalt het niet te bedwelmen en levert het op zijn best een intermitterende buzz.

Civilization VII: The Basics

Wat is het? Een turn-based strategiespel gebaseerd op het 4x-model van Explore, Breid, Exploit en Exterveryin, waarbij je doel is om een ​​rijk te creëren dat uiteindelijk de wereld zal uitstrekken en iedereen die je in de weg zit, zal veroveren.Voor wie is het? Fans van de langlopende serie zullen willen zien hoe dit hoofdstuk meet tot wat eerder is gekomen, maar het heeft het potentieel om een ​​beroep te doen op iedereen die van strategiespellen houdt.Wat is de prijs? De standaardeditie kost $ 69. De Deluxe Edition van $ 99 geeft u een selectie van extra beschavingen, leiders en leider persona's, evenals andere cosmetica -pakketten en toegang tot het kruispunt van de uitbreiding van de wereldcollectie (vanwege maart 2025). De Founders Edition ($ 129,99) voegt nog twee leider Personas en een cosmetica -pakket toe, plus het recht om te regeren (september 2025).Welke andere games heeft de ontwikkelaar gemaakt? Firaxis heeft elk beschavingsspel sinds III ontwikkeld, naast Sid Meier's Alpha Centauri, de XCOM-serie en een selectie van andere sim- en turn-based tactiektitels.Met welke games is dit vergelijkbaar? Het lijkt meer dan een beetje op de zes vorige Mainline Civilization Games, plus een ontelbaar aantal andere wereldbouwstrategietitels die in niet in de laatste plaats zijn geïnspireerd door de Civilization Series.

De wieg van de beschaving

Civilization VII screenshot

(Afbeelding Credit: Firaxis Games / 2K)

In het geval dat het uitgangspunt van deze meest duurzame strategietitels echt moet worden uitgelegd, gaat hier. Als leider van een at-first primitieve stam, moet u uw mensen van een nomadisch bestaan ​​leiden naar een van wemelende steden, opwindende technologische en maatschappelijke vooruitgang en wereldwijde overspanningskracht gedurende enkele duizenden jaren. Word de meest invloedrijke samenleving ter wereld, hetzij door alle concurrenten te smoren met wetenschappelijke prestaties, culturele suprematie of militaire macht, en je wint. Falen, en je wordt een voetnoot voor de geschiedenis.

Deze specifieke mix van binnenlandse management, internationale intriges en moordende concurrentie werkt vanuit elke hoek. Of het nu gaat om steden, het organiseren ervan of het binnenvallen van ze, of het uitbreiden van uw bereik met nieuwe technologieën en sociale burger, het bouwen van gebouwen of wereldwonderen, of racen om de eerste te zijn die mensen in ruimtevariers maakt, het is een opwindende, niet-hold-barred competitie Dat test je vermogen om gigantische en microscopisch te denken, op meerdere fronten, allemaal tegelijk.

Zijn leeftijd (en) laten zien

Civilization VII screenshot

(Afbeelding Credit: Firaxis Games / 2K)

Civilization VII doet het ondenkbare en verhoogt een van de meest duurzame voorschriften van de serie. In plaats van een enkele, meedogenloze tijdlijn, verdeelt dit spel spel in drie verschillende hoofdstukken of leeftijden: oudheid (wanneer beschavingen worden vastgesteld), verkenning (wanneer ze groeien) en modern (waar ze transformeren).

Het is geen slecht idee. Maar dit maakt uiteindelijk de meestal satiny -gameplay losgemaakt door te voorkomen dat er iets organisch opbouwt. Caps over het aantal nederzettingen dat u kunt vinden en de technologieën en burger die u kunt onderzoeken, voelen als kunstmatige barrières die zijn ontworpen om de leeftijden mogelijk te maken, niet hun natuurlijke uitgroei. Als ik alles in onderzoek wil stoppen om iedereen in de ruimte te verslaan, op steden in nieuwe continenten in de vroege oudheid te breken, of religieuze oorlogen in de moderne tijd te brengen, wat is daar dan mis mee?

Dergelijke vragen worden onbeantwoord gelaten, maar de beschaving heeft altijd gedijen op dit soort vrijheid. In mijn bijna 60 uur met Civilization VII, dezelfde, Rote Ages die ik keer op keer moest blijven zitten, overtuigde me nooit dat ze de moeite waard waren om het vermogen te verliezen om het spel te spelen zoals ik wilde in plaats van de manier waarop de ontwikkelaars dat doen.

Wereld in oorlog

Civilization VII screenshot

(Afbeelding krediet: 2K / Fireaxis -spellen)

Deze controle manifesteert zich ook op andere manieren. Antiquity and Exploration Climax in nieuwe crisisevenementen, een reeks saaie verhalende tekstvakken met weinig reikwijdte waar je verder moet van je moeten tijdelijk een langdurige reeks zelf-kneecapping sociaal beleid aannemen en een nieuw tijdperk in een golf van strijd inluiden. Het nieuwe diplomacy-systeem vermindert alle inter-civ-acties tot een uitwisseling van een nieuwe valuta die invloed heeft genoemd, waardoor het onderhandelen over verdoofd wordt. Als ik niet genoeg invloed had om vriendschap te kopen of onredelijke eisen af ​​te wijzen, werd ik al snel in de oorlog gestort, of ik het nu wilde of niet.

Civilization V en VI hadden allebei serieuze problemen met fragiele leiders die verbijsterende oorlogen initiëren, maar VII brengt het naar een heel nieuw niveau: negentien wedstrijden van de 20 eindigden met iedereen die op me kwam. (Wars begonnen ook altijd begonnen met een computerspeler, die me snel heeft geleerd om niet de moeite te nemen.) Wil je proberen een oorlog te beëindigen? Je kunt dit alleen doen door nederzettingen weg te geven, wat een enorme stap is dan de complexe onderhandelingsmogelijkheden in andere spellen.

Breng me naar je leider

Civilization VII screenshot

(Afbeelding krediet: 2K / Fireaxis -spellen)

Gerelateerd aan de eeuwen zijn de nieuwe leider en beschavingsmechanica, die hun eigen problemen hebben. Elk heeft zijn eigen combinatie van voordelen, die voortkomen uit leiderkenmerken of speciale items die geen andere burger kan bouwen. Maar het is niet meer zo groots. De selectie van leiders is smal en niet -inspirerend (wees gerust, de komende DLC laat je meer kopen!), Deels omdat zoveel keuzes niet legendarische status hebben bereikt. Ashoka, Augustus, Catherine de Grote, Karel de Grote en Hatshepsut horen hier thuis; Ik ben er minder van overtuigd dat Confucius, Machiavelli, José Rizal, Harriet Tubman of zelfs Benjamin Franklin net zo logisch is.

Hoewel de leiders de hele wedstrijd aanhouden, moet je aan het begin van elk tijdperk een nieuwe beschaving kiezen. Nogmaals, een mooi concept dat versterkt hoe samenlevingen zich in de loop van de tijd evolueren. Maar het mogen selecteren van slechts enkele keuzes (tenzij je meer in de voorgaande leeftijd ontgrendelt) legt meer synthetische beperkingen op die zelfs de makers soms worstelen om te rechtvaardigen. (De verklaring dat “de voorouders van Harriet Tubman uit hetzelfde continent kwamen als Aksum” sloop me niet precies met historische levendigheid.)

Wat erger is, is dat deze keuze, ondanks al zijn fanfare, geen aarde-bewegend verschil maakt. Afgezien van enkele architecturale en eenheidsveranderingen, is directe impact minimaal. Ironisch genoeg presenteerden eerdere beschavingen deze volledige boog beter: een enkele, soepele progressie van het stenen tijdperk naar het informatietijdperk leert je meer dan rotondes die je in richtingen dwingen die je misschien niet nodig hebt of wilt reizen.

Massa -effect

Civilization VII screenshot

(Afbeelding krediet: 2K / Fireaxis -spellen)

Veel andere frustraties hebben ook een duidelijke “eerste trek” lucht. Inclusief twee soorten nederzettingen, steden en dorpen, waar het primaire verschil is dat deze laatste alle verbeteringen nodig hebben, die in theorie beter werken dan in de praktijk. Tech en burgerbomen zijn zwaar gesnoeid, waardoor minder complexe relaties en saaie, lineaire afhankelijkheden achterblijven. Uw overheidkeuze werd gebruikt om bijna alles te beïnvloeden wat u deed; Hier is het een bijzaak, waarbij elke optie alleen voordelen op korte termijn biedt zodra aan bepaalde geluksvoorwaarden is voldaan.

Zoveel als ik het haat om het te zeggen, lijkt veel gewoon gestort. Kaarten zijn kleiner. Tegelverbeteringen en wegen zijn zwaarder geautomatiseerd dan voorheen, waardoor u minder controle hebt over hoe uw beschaving eruit ziet en werkt, terwijl automatische move voor eenheden is geëlimineerd, dus u moet meer tijd besteden aan het micromanageren van andere dingen. Stadspecialisten zijn nu one-size-fits-all district toevoegingen, geen cruciaal onderdeel van stadssucces. Het is vreemd, maar je beschaving registreert nooit als volledig de jouwe.

Gouden eeuw

Civilization VII screenshot

(Afbeelding krediet: 2K / Fireaxis -spellen)

Ondanks dit alles zijn er ook veel echte verbeteringen en slimme toevoegingen. Met uitzondering van de portretten van de krimp-waardige leider op het diplomatiescherm, zijn de graphics ingewikkeld gedetailleerd en prachtig weergegeven, waarbij elke beschaving fris en uniek in uiterlijk. Het geluid en de muziek versterken de sfeer verder, van de geluiden van het botsen van legers tot de titelmelodie, “Live Gloriously”, door Christopher Tin (die de veelgeprezen “Baba Yetu” voor de beschaving IV componeerde), en de Britse actrice Gwendoline Christie vertelt met Crisp, enigszins mysterieuze autoriteit.

Bronnen zijn nu dynamischer en brengen bonussen naar de nederzettingen waar ze worden toegewezen. De toevoeging van dubbele onderzoeksopties (of beheersing) aan sommige techs en civics verhoogt hun belang met een minimum aan gedoe. En scheepsbeweging is aanzienlijk verbeterd. U kunt nu navigeren met vele binnenlandse rivieren en door oceaanvierkanten gaan met ten onrechte onderverdeekte schepen die hierdoor schade zullen lijden. Naast de ontdekkingen op het land die al vroeg nuttige bonussen verlenen, introduceert de verkenningsleeftijd scheepswrakken om hetzelfde op het water te doen.

Civilization VII screenshot

(Afbeelding Credit: Firaxis Games / 2K)

Ik hield niet van elk verhalende evenement (meestal binaire keuzes die je een handvol middelen geven), maar degenen die identificeerbare, voortdurende verhalen vertelden over vele beurten, injecteerden een veel gewaardeerde verrassing en continuïteit. Ook intrigerend zijn legacy paden, vegen, in elkaar grijpende leeftijd-lange missies die gemakkelijk te begrijpen zijn en moeilijk te voltooien zijn, maar altijd bevredigend en op de een of andere manier weinig impact.

Mementos (permanente buffs die je van elke leider verzamelt en aan iedereen in elk spel kan toewijzen) en leiderattributen (die cultureel, militaristisch en wetenschappelijk spelen, en meer), bieden verschillende manieren om playthroughs op te putten. En civ-specifieke eenheden, burgers en kwartalen (gevormd door het bouwen van twee gerelateerde verbeteringen op een enkele tegel) zorgen voor meer volledig gerealiseerde aanpassing van elke beschaving dan ooit.

Civilization VII: Oordeel

Ten slotte kan het niet overdreven worden: beschaving VII is nog steeds de beschaving. De serie die “nog een keer” maakte, niet alleen een motto, maar een ethos dat zeer meeslepend blijft. Het maakt bijna niet uit of een paar dingen (of enkele tientallen dingen) niet werken. Je kunt er niet op stoppen om er op terug te komen, zelfs als het tekort schiet in de grootheid waarnaar het streeft.

Omdat dat net zo waar is voor echte beschavingen, is het verleidelijk om Civilization VII een pauze te willen geven. Geconfronteerd met de bijna onmogelijke taak om een ​​nieuw pad te smeden met zo'n legendarische geschiedenis erachter, zou het altijd een zware strijd ondergaan. En er is veel dat het goed gaat. Maar of je nu een oude fan bent of een nieuwe bekeerling, het is moeilijk om te wensen dat deze versie niet zo vaak twee stappen terug zet voor elke stap vooruit.

Gerelateerde blogs

CARV Review |

Terwijl ik de berg afslingte, een “bing!” klonk in mijn oor voor elke goede beurt die ik maakte. Naarmate ik meer en meer goede beurten

Ninja Prochef Wireless Thermometer Review

Ninja Prochef draadloze thermometer Prijs: $ 89Model: WP100EUSonde maat: 0,19 x 4 inch Laadkastgrootte: 0,9 x 1,77 x 6,4 inchGewicht (met hub): 4.16 ozGewicht (alleen

HEIST 3.0 HAAR DROYER REVIEW

Heist heeft de 3.0 Smart Hair Dryer uitgebracht met een gewaagde claim afgelopen zomer: dat dit de enige föhn is die speciaal voor mannen is