Zwarte mythe: Wukong-specificaties
Platform: PC (beoordeeld), PS5
Prijs: €59
Releasedatum: 20 augustus 2024
Genre: Actie-avontuur, RPG
Black Myth: Wukong is een plezierige ervaring die net niet perfect is. Deze actie-avonturengame van ontwikkelaar GameScience, doordrenkt van Chinese mythologie, heeft verbluffende graphics, spannende gameplay en fantasierijke eindbaasgevechten. Helaas doen een overvloed aan onzichtbare muren, een verwarrend plot en technische problemen afbreuk aan het algehele pakket.
Ik heb uitgekeken naar Black Myth: Wukong sinds de aankondiging in december 2020. De graphics met Unreal Engine 5 en de over-the-top boss battles trokken mijn aandacht, maar ik was ook benieuwd hoe een “AAA”-game van een Chinese ontwikkelaar zou verschillen van de westerse en Japanse titels die ik gewend ben. Hoewel het zeker zijn eigen smaak heeft, mist Wukong de plank om de redenen die ik hierboven heb geschetst.
Black Myth: Wukong is misschien niet te vergelijken met God of War: Ragnarok, maar de beste aspecten maken het de moeite waard om te bekijken als je een fan bent van gelijkgestemde actiegames. Ontdek waarom in mijn volledige recensie.
Zwarte mythe: Wukong: de basis
Wat is het? Black Myth: Wukong is een actie-avontuur RPG die zich afspeelt in het oude China. Je speelt als protagonist Sun Wukong, die op avontuur moet om het land te redden.Voor wie is het bedoeld? Voor fans van actie-RPG's en actie-avonturengames.Hoeveel kost het? Black Myth: Wukong kost $59 in zowel de PlayStation Store als op Steam. Er is geen “fysieke” kopie van de game, want zelfs de retailbox bevat alleen een code in plaats van een disk.Welke andere games heeft de ontwikkelaar gemaakt? Black Myth: Wukong is GameScience's eerste console- en pc-game. Daarvoor werkte de studio aan mobiele games.Op welke spellen lijkt dit? God of War, Bayonetta, Devil May Cry en Ninja Gaiden. Hoewel Wukong uitdagend kan zijn, is het geen “Soulslike.”
Een mythische reis
(Afbeelding tegoed: GameScience)
Een van de belangrijkste verkoopargumenten van Black Myth: Wukong is dat het gebaseerd is op de klassieke Chinese roman Journey to the West. Hoewel dat aspect dit spel een unieke visuele stijl geeft (daarover later meer), doet het niet veel als je niet bekend bent met het bronmateriaal. Het kan het plot van het spel soms zelfs ronduit verwarrend maken.
De kern is dat je een antropomorfe aap bent die afstamt van Sun Wukong, of de Monkey King. Je krijgt de taak om zes magische artefacten te verzamelen, zodat je de krachten van je legendarische afstammeling kunt ontgrendelen en de orde in het chaotische land kunt herstellen. Om dat te doen, zul je onderweg veel yaoguai (monsters) moeten bevechten.
Dat is ongeveer wat ik van het plot begreep. Ik heb Journey to the West nooit gelezen en ik weet vrijwel niets over Chinese mythologie en spiritualisme. Daardoor gingen veel van de plotpunten en toespraken van bazen aan mijn aandacht voorbij. Het feit dat de laatsten de neiging hebben om poëtisch te praten, vergroot alleen maar de verwarring. Ik zal dit geen dealbreaker noemen (ik kan dit plot beter begrijpen dan dat van Elden Ring), maar het zorgde er bijna voor dat ik cutscenes wilde overslaan zodat ik naar het volgende actiestuk kon.
De kunst van oorlog
(Afbeelding tegoed: GameScience)
Hoewel het verhaal van Black Myth: Wukong misschien niet zo logisch is, zijn de gevechtsmechanismen duidelijk en intuïtief.
In de kern bestaan gevechten uit het afweren van vijanden met lichte aanvallen terwijl je hun tegenaanvallen ontwijkt. Succesvolle lichte aanvallen bouwen een meter op voor zware aanvallen, die van nature meer schade aanrichten. Dit geeft gevechten een strategisch karakter, omdat je opbouwt naar het landen van zware aanvallen wanneer er een opening is. De agressieve vijanden (vooral bazen) dwingen je bijna constant om te ontwijken, waardoor bepaalde gevechten als een dans kunnen aanvoelen. Verschillende houdingen die je tijdens het spel verdient, hebben specifieke zware aanvallen, die het beste werken tegen bepaalde vijanden.
Naast melee-aanvallen kun je ook magische spreuken gebruiken die je tijdens de reis hebt verdiend. Mijn persoonlijke favoriet is dat je een klein leger klonen oproept die geweldig werk leveren bij het lastigvallen van slechteriken. Andere vaardigheden zoals het bevriezen van een vijand op zijn plaats of het veranderen in een wolf met een vuurstaf zijn ook handig. Je kunt echter geen magische aanvallen spammen, omdat ze afkoeltijden hebben en mana wegzuigen. Weten wanneer je magie moet gebruiken om je een voorsprong te geven, biedt ook veel strategie voor de gevechten in het spel.
(Afbeelding tegoed: GameScience)
De eerder genoemde wolf is niet het enige wezen waarin je kunt transformeren. Nadat je bepaalde vijanden hebt verslagen (die meestal een blauwe gloed om zich heen hebben), kun je hun essentie absorberen en voor een korte periode in hen veranderen (meestal een enkele verwoestende aanval). Het is zowel nuttig als leuk om in een gigantische kikker te veranderen om vijanden met een verlengde tong te slaan (bijvoorbeeld). Er zijn een heleboel vijanden waarin je kunt transformeren, dus het is goed om te experimenteren om te zien welke het beste zijn voor een bepaalde situatie.
Door tegenstanders te verslaan verdien je ervaringspunten. Nadat je genoeg ervaring hebt opgedaan, krijg je vaardigheidspunten die je vervolgens kunt gebruiken om nieuwe vaardigheden te ontgrendelen in de vaardigheidsboom. Je kunt nieuwe of krachtigere aanvallen en spreuken ontgrendelen, je gezondheid en manareserves verbeteren en meer. De game is vrij genereus met vaardigheidspunten (die je ook kunt verdienen door te rusten op meditatieplekken of door zijmissies te voltooien), dus je hebt altijd nieuwe vaardigheden om te ontgrendelen.
(Afbeelding tegoed: GameScience)
Shrines verspreid over de omgeving dienen als checkpoints. Ze laten je ook spreuken ruilen (je kunt er maar vier tegelijk hebben), je armor en staff kopen of upgraden, healing en buff potions maken, en meer. Verschillende wezens verkopen of upgraden ook items. Het is altijd een goed idee om shrines te bezoeken om je repertoire van skills en spells te mixen, vooral als je problemen hebt met een bepaalde boss.
Bazen in Wukong zijn niet zo taai als in FromSoftware's titels (zoals Dark Souls en Elden Ring), maar ze zijn ook niet makkelijk te verslaan. Om te winnen heb je een mix van snelle reflexen en een oordeelkundig gebruik van magische vaardigheden nodig. Vergis je niet, je gaat verliezen. Veel. Maar de voldoening die je voelt na het eindelijk verslaan van een baas maakt de ergernis goed. Bovendien is het moeilijk om gefrustreerd te blijven als bijna elke ontmoeting met een baas een hoogtepunt is.
Een mystiek land
(Afbeelding tegoed: GameScience)
Black Myth: Wukong is een van de meest visueel verbluffende games die de afgelopen jaren zijn uitgebracht. Met behulp van de kracht van Unreal Engine 5 ziet elke omgeving — van dichte bossen tot met sneeuw bedekte bergen — er absoluut fenomenaal uit. Architectuur, landschappen en wezens komen allemaal tot leven in levendige details.
De mythologische Chinese setting draagt ook bij aan de visuele flair van het spel. Oude tempels, gigantische standbeelden, met vuurkorven verlichte grotwoningen en meer geven je het gevoel dat je in een andere wereld bent gestapt. In combinatie met de scherpe getrouwheid krijg je een werkelijk unieke visuele ervaring.
De uitgestrekte omgevingen smeken je om ze te verkennen. En ja hoor, van de gebaande paden afwijken levert vaak beloningen op in de vorm van schatten, zijmissies, mini-baasgevechten en dergelijke. Helaas zijn er veel te veel onzichtbare muren die je ervan weerhouden alles te verkennen.
De meeste moderne games doen behoorlijk goed werk door barrières te plaatsen die je niet kunt overwinnen, dus het is verrassend dat Wukong het soort onzichtbare muren heeft dat zo gangbaar is in games van 15 jaar geleden. Het is een ontwerpkeuze die de immersie schaadt. Het feit dat er geen kaart is die je de grenzen van de omgevingen laat zien, maakt het alleen maar erger.
Een gespleten staf
(Afbeelding tegoed: GameScience)
Ik speelde Black Myth: Wukong op mijn gaming-rig, die een Nvidia GeForce RTX 3080 Ti GPU, 32 GB RAM en een 11e generatie Intel Core i7 CPU bevat. Over het algemeen had mijn desktop geen moeite met het draaien van de game op een resolutie van 1440p met een relatief stabiele 60 frames per seconde met de graphics op hoog. Hoewel mijn pc (meestal) hogere systeemspecificaties heeft dan aanbevolen, was de ervaring niet altijd soepel.
Het spel stottert tijdens lange sessies. Opnieuw opstarten helpt, wat duidt op een geheugenlek. Ik heb ook kleine bugs ervaren, zoals audio die willekeurig wisselde tussen Engels en Chinees. Hopelijk kan GameScience deze twee problemen verhelpen met een patch.
Een veelbelovend begin
Black Myth: Wukong is niet perfect, maar toch indrukwekkend, vooral gezien het feit dat het GameScience's eerste game met een groot budget is. Als je een fan bent van God of War of Ninja Gaiden, dan zul je waarderen wat deze game te bieden heeft. Verwacht echter niet de diepgang van gevechten die je in een FromSoftware-titel ziet.
Ik twijfel of ik Black Myth: Wukong een van de beste pc-games moet noemen, maar het doet zeker recht aan zijn genre.