1.

9.4

2.

9.3

3.

9.1

4.

8.8

5.

8.6

Amazon verantwoordelijk gevonden voor verkoop van gevaarlijke producten van derden – bevolen om 400.000 items terug te roepen

Amazon verantwoordelijk gevonden voor verkoop van gevaarlijke producten van derden

Amazon is verantwoordelijk bevonden voor gevaarlijke of defecte producten die worden verkocht door derden op Amazon.com na een unaniem besluit van de U.S. Consumer Product Safety Commission (CPSC) op dinsdag (30 juli).

De stemming bepaalde dat Amazon een “distributeur” is en dus aansprakelijk is voor producten die defect of gevaarlijk worden bevonden. Met de uitspraak draagt Amazon nu de juridische verantwoordelijkheid voor producten die een terugroepactie of vernietiging vereisen.

In een aankondiging zei de Amerikaanse toezichthouder dat meer dan 400.000 producten onderhevig zijn; deze omvatten items zoals koolmonoxidemelders die geen alarm slaan, haardrogers zonder bescherming tegen elektrocutie en kinderpyjama’s die zeer brandbaar werden bevonden.

“Amazon heeft het publiek niet op de hoogte gesteld van deze gevaarlijke producten en heeft niet adequaat gehandeld om haar klanten aan te moedigen ze terug te sturen of te vernietigen, waardoor consumenten aanzienlijk risico lopen op letsel,” zei het agentschap.

Eerder dit jaar meldde Amazon dat meer dan 60% van de verkopen op het platform afkomstig zijn van ‘onafhankelijke verkopers’. De strijd om de aansprakelijkheid te bepalen duurt al meer dan drie jaar.

De CPSC spande in 2021 een rechtszaak aan tegen Amazon waarin werd gesteld dat het bedrijf producten distribueerde die een “aanzienlijk gevaar” opleverden. Het agentschap trad op tegen Amazon vanwege het gebrek aan reactie op gevaarlijke producten.

Amazon betoogde dat het bedrijf geen distributeur is van producten “in de zin van de Wet op de productveiligheid” en daarom niet verantwoordelijk was voor artikelen van derden, hoewel het wel erkende dat er gevaarlijke producten op de marktplaats waren.

De stem om een administratieve klacht tegen Amazon in te dienen was een grote stap voorwaarts voor deze kleine instantie,” zei waarnemend voorzitter Robert Adler in 2021. “Maar het is een grote stap over een uitgestrekte woestijn – we moeten nadenken over hoe we efficiënter kunnen omgaan met deze enorme platforms van derden, en hoe we de Amerikaanse consumenten die erop vertrouwen het beste kunnen beschermen.”

Een administratieve rechter oordeelde tegen Amazon en concludeerde dat het bedrijf een distributeur is en dat de acties van het bedrijf “onvoldoende waren om het publiek te beschermen.” Dit was een uitdaging voor het huidige beleid van Amazon dat inhoudt dat klanten worden gewaarschuwd voor “mogelijke” veiligheidsproblemen en dat er een Amazon-tegoed wordt verstrekt.

“We zijn teleurgesteld in de beslissing van de CPSC,” zei een woordvoerder van Amazon. “We zijn van plan om in beroep te gaan tegen de beslissing en kijken ernaar uit om ons verweer in de rechtbank te presenteren. Toen we drie jaar geleden door de CPSC werden geïnformeerd over mogelijke veiligheidsproblemen met een klein aantal producten van derden die centraal stonden in deze rechtszaak, hebben we klanten onmiddellijk op de hoogte gebracht, hen verzocht te stoppen met het gebruik van de producten en hen terugbetaald.”

“In geval van een productterugroepactie in onze winkel, verwijderen we getroffen producten snel nadat we bruikbare informatie hebben ontvangen van de terugroepende instanties, en blijven we streven naar innovatie namens onze klanten. Onze terugroepmeldingsservice zorgt er ook voor dat onze klanten snel worden geïnformeerd over belangrijke productveiligheidsinformatie, en het terugroepsproces is effectief en efficiënt.”

“We staan achter de veiligheid van elk product in onze winkel via onze A-to-z Garantie, ongeacht of het wordt verkocht door Amazon of door een van onze verkooppartners. We hebben proactieve maatregelen genomen om onveilige producten te voorkomen, en we controleren continu de lijsten in onze winkel. Als we een onveilig product te koop zien, pakken we het probleem onmiddellijk aan en verfijnen we onze processen.”

Als gevolg van de uitspraak moet Amazon nu samenwerken met de CSPC en plannen indienen om consumenten op de hoogte te stellen van de producten die onder de order vallen en hoe ze deze van de markt zullen verwijderen via een terugroepactie of vernietiging.

De belangenorganisatie van Consumer Reports heeft een verklaring uitgegeven waarin zij de beslissing van de CPSC prijzen. “Dit is duidelijk de juiste beslissing,” zei Oriene Shin, beleidsadvocaat voor Consumer Reports. “Er is geen goede reden voor een bedrijf om vrijgesteld te zijn van deze verstandige vereisten alleen omdat het een online marktplaats host; anders zouden producten die mensen kunnen verwonden of doden door de mazen van het net kunnen glippen. Consumenten worden hoe dan ook getroffen en hebben het bedrijf nodig om actie te ondernemen.”

Zij voegden eraan toe dat zij van mening waren dat Amazon de juridische strijd met de CPSC moest opgeven en snel moest handelen op de uitspraak zodat consumenten beschermd kunnen worden.

Gerelateerde blogs

Uropia koolstofvouw 1 review

De koolstofvouw 1 is een bijna perfecte metgezel geweest voor het woon-werkverkeer van de stad. Met het vouwontwerp en weegt slechts 29 lbs, is de