Een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat abonnementsservices “donkere patronen” gebruiken om gebruikers te manipuleren. Ze blijken invloed te hebben op het gedrag van klanten met betrekking tot het abonneren op de diensten en het delen van persoonlijke gegevens. Dit is niet verrassend, aangezien deze services leven en sterven op basis van het krijgen en behouden van abonnees, maar het is nog steeds een beetje verontrustend om te zien hoe vaak het voorkomt.
De rapporten komen van het International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) en het Global Privacy Enforcement Network (GPEN). Het ICPEN heeft 642 websites en mobiele apps met abonnementen beoordeeld en ontdekte dat bijna 76% van de platforms een donker patroon gebruikte. Sommige services gebruikten meerdere donkere patronen, waarbij 68% van de websites en apps meer dan één patroon gebruikten.
De meest voorkomende potentiële donkere patronen tijdens de beoordeling waren sluipende praktijken, waarbij informatie die van invloed kan zijn op de aankoopbeslissing van een consument wordt verborgen of vertraagd, en interface-interferentie, technieken zoals het verbergen van belangrijke informatie of het vooraf selecteren van opties die informatie op een manier presenteren die consumenten stuurt naar het nemen van beslissingen die gunstiger zijn voor het bedrijf.
ICPEN
Het meest gebruikte donkere patroon is sluipend, waarbij een bedrijf potentieel schadelijke informatie moeilijk te vinden maakt. Bijvoorbeeld, het ICPEN-rapport ontdekte dat 81% van de diensten met automatische abonnementsverlenging de mogelijkheid om de automatische verlenging uit te schakelen tijdens de aankoop verwijderden. Dat betekent dat er na de aankoop een extra stap nodig is om het uit te schakelen; vermoedelijk hopen de services dat de klant dit vergeet.
Buiten trucs om je te binden aan een abonnement voor een langere periode, heeft het GPEN enkele tests uitgevoerd om te zien hoe persoonlijke informatie wordt verkregen. Het ontdekte dat bijna elke van de 1.000 geteste websites en apps een misleidende ontwerppraktijk gebruikte om gebruikersgegevens te verkrijgen.
Een vaak gebruikt donker patroon om gebruikers te laten instemmen met het opgeven van hun informatie is Interface-interferentie. In totaal maakte 57% van de websites en apps de minst beschermende privacyoptie het makkelijkst te kiezen, waarbij ze essentieel de interface manipuleerden om gebruikers naar de gewenste richting te sturen.
Hoe veilig te blijven
Tussen vast te zitten aan abonnementen en meer informatie op te geven dan nodig is, is het gemakkelijk om voor deze valstrikken te vallen.
Als je je ergens voor aanmeldt, zorg er dan voor dat je weet hoe je de service kunt annuleren voordat je je ergens aan committeert. Zelfs als er tijdens het aanmeldingsproces geen optie is om de automatische verlenging uit te schakelen, zorg er dan voor dat je weet hoe je het kunt annuleren als je het later niet wilt.